بیگ بنگ: اخترشناسان موفق به شناسایی یک ستارۀ فوق‌سریع شدند که با سرعت هشت هزار کیلومتر در ثانیه معادل حدود یک سی‌وهفتم سرعت نور به دور سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری می‌چرخد.

kilometers per se

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، پژوهشگران دانشگاه کلن آلمان و دانشگاه ماساریک در برنو (جمهوری چک) سریع‌ترین ستاره شناخته شده تاکنون را کشف کردند که با سرعتی بی‌سابقه به دور سیاه‌چاله مرکزی کهکشان ما می‌چرخد. این ستاره با نام «اس۴۷۱۶» (S۴۷۱۶) در مدت زمانی چهار سال به دور سیاه‌چاله کمان ای در مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخد و به سرعتی در حدود هشت هزار کیلومتر در ثانیه می‌رسد. (نور با سرعت ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کند و سرعت نور در حدود ۳۷ برابر سرعت این ستاره است)

این ستاره تا فاصله حدود ۱۰۰ واحد نجومی (AU) به این سیاه‌چاله نزدیک می‌شود که در مقیاس استانداردهای اخترشناسی فاصله کمی محسوب می‌شود. یک واحد نجومی معادل حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. در نزدیکی سیاه‌چاله راه شیری، مجموعه متراکمی از ستاره‌ها موسوم به S-cluster وجود دارند. تعداد این ستاره‌ها بیش از ۱۰۰ عدد است که از لحاظ جرم و روشنایی متفاوت هستنند. ستاره‌های اس(S) به طور خاص با سرعت بالا حرکت می‌کنند.

دکتر” فلوریان پیسکر” از پژوهشگران این کار تحقیقی جدید گفت: یک ستاره موسوم به اس۲ (S۲) همانند یک فرد با جثه بزرگ در صندلی جلویی ما در سالن سینما عمل می‌کند که مانع دید به مرکز منظومه می‌شود اما با این حال در لحظاتی کوتاه محیط پیرامون سیاه‌چاله مرکزی را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: این تیم تحقیقاتی بر اساس اصلاح شیوه‌های تحلیلی و رصدهای مدت نزدیک به ۲۰ سال گذشته موفق به شناسایی ستاره‌ای شدند که در مدت تنها چهار سال به دور سیاه‌چاله مرکزی می‌چرخد. این محقق یادآور شد: این کشف موجب افزایش آگاهی دانشمندان درباره منشاء و تکامل مدار ستاره‌های فوق‌سریع در قلب کهکشان راه شیری می‌شود. یکی دیگر از محققان هم گفت: ستاره‌ها نمی‌توانند در نزدیکی این سیاه‌چاله به آسانی تشکیل شوند. ستاره اس-۴۷۱۶ باید به سمت داخل حرکت می‌کرد و به سایر ستاره‌ها و اجرام در S-cluster نزدیک می‌شد که این مساله موجب کوتاه شدن مدار آن شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.