بیگ بنگ: این یک تصویر از ابرنواختر 1987a ، آخرین ابرنواختری که توسط بشر با چشم غیر مسلح رصد شد. این جرم کیهانی یک سحابی است که ستاره ای غول پیکر در مرکز خود دارد و اکنون با حلقه ای چرخان از گاز در بر گرفته شده و لایه های بیرونی جسمش را با تپش ها و بادهایی شدید و خشن به درون فضا پرتاب می کند.

SBW1 تصویر هابل از SBW1

خیره شدن به عکس جدید هابل، بدون پلک زدن مارا به عمق فضا برمیگرداند. این شی آسمانی به طور رسمی SBW2007 و گاهی وقت ها SBW1 نامیده میشود ، سحابی با یک ستاره ی بزرگ در مرکز خود که در اصل این ستاره جرمی دوبرابر خورشید دارد و حالا با چرخش حلقه ای از گاز بنفش پوشیده شده است.

اما این ستاره دیگر یک ستاره معمولی نیست !

دانشمندان میگویند این ستاره 26 سال پیش در حال تبدیل شدن به یک ابرنواختر بوده که این ستاره شباهت چشم گیری به ابرنواختر SN 1987A دارد، هر دوی آنها حلقه های یکسانی دارند با همان اندازه و سن و سال که با سرعت مشابه حرکت میکنند و هر دو در مناطق مشابه هیدروژن II قرار دارند و در آخر هردو روشنایی یکسانی دارند. به گفته ی ستاره شناسان، این ستاره یک ستاره ی معمولی نیست و سرنوشت این ستاره تبدیل شدن به یک ابرنواختر است! اگر این ستاره منفجر شود، تماشایش هیچ خطری برای ما نخواهد داشت.

تصویری از ابرنواختر SN 1987a با شباهت زیاد به SBW1

میتوانیم بگوییم SBW1 یک تصویر فوری از ظاهر SN1987a است که قبلا منفجر شده بود و جای تعجب نیست که چرا ستاره شناسان دوست دارند همزمان روی هر دوی آنها مطالعه کنند.

منابع: spacetelescope, Arxiv