بیگ بنگ: تحقیقی جدید نشان می‌دهد ستارگان ِ کوچک هم می توانند مانع شکل‌گیری سیارات در همسایگی خود شوند. دانشمندان پیش از این می‌دانستند که تابش‌های گسیل شده از ستارگان بزرگ قادر به سوزاندن و تبخیر دیسک پیش‌سیاره‌ای همسایه می‌باشد، اما منجمان بر این گمان بودند که این پدیده تنها به وسیله ستارگانی رخ می‌دهد که ابعادی بزرگ دارند.

به گزارش بیگ بنگ، با این وجود، اخترشناسان در کالج سلطنتی لندن کشف کردند که یک دیسک پیش‌سیاره‌ای به وسیله تابش یک ستاره با جرمی اندک، از بین رفته‌ است. این دیسک پیش‌سیاره‌ای که IM Lup نام دارد، ستاره‌ا‌ی را با ابعاد و قدرتی مشابه خورشید ما احاطه کرده‌است. مشاهدات نشان می‌دهد که این دیسک توسط انرژی ستاره‌ای ده هزار برابر ضعیف‌تر از هیولاهای دیسک‌خوار عادی، سوزانده و تبخیر شده‌ است.

منجمان تخمین می‌زنند که این دیسک طی عمر ده میلیون ساله خود از چیزی معادل ۳۳۰۰ کره‌ زمین محروم خواهد شد. توماس هاورث، پژوهشگر ارشد و متخصص اختر فیزیک در کنفرانسی خبری گفت:«از آنجا که نور تابیده‌ شده بر این دیسک بسیار ضعیف‌تر از تابش شناخته‌شده تبخیرکننده دیسک هاست، انتظار داشتیم که هیچ نابودی و تبخیری رخ ندهد. اما مشخص شد که اینگونه ستاره‌ها به راستی قادر به تبخیرِ بخش قابل ملاحظه‌ای از مواد دیسک‌ها می‌باشند.»

هاورث اظهار داشت:«اگر بخواهیم تنوع منظومه های فراخورشیدی را که در حال کشف هستند، دریابیم، این نتایج اهمیت پیدا می‌کنند. این پدیده به طور عمده می‌تواند بر سیاراتی تاثیر بگذارد که امکان تشکیل در اطراف ستاره های گوناگون را دارند. برای مثال، نور ستارگان همسایه می‌تواند حد ماکزیمم سایز یک منظومه ستاره ای را تعیین کند.»

هاورث و همکارانش معتقدند که چون دیسک سیاره ای IM Lup گستردگی استثنایی دارد، از تابش‌های نسبتا ضعیف تاثیر پذیرفته‌ است. حلقه‌های بیرونی این دیسک از ستاره‌ی میزبان فاصله زیادی دارند؛ در جایی که گرانش ضعیف بوده و جرم آسان‌تر شکاف می‌خورد. این یافته‌ها که در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده، دریچه‌ی جدیدی برای تحلیل پتانسیل شکل گیری سیارات در مناطق ستاره ای، ارائه‌ می‌دهد.

ترجمه: شقایق دانه کار/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.