بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل هرسال به مناسبت سالگرد تولدش تصویری زیبا را از میان تصاویری که از گوشه و کنار کیهان به‌ثبت رسانده منتشر می‌کند. بر همین اساس هابل در بیست و چهارمین سالگرد استقرارش در مدار زمین، تصویری زیبا از سحابی سر میمون منتشر کرده است.

heic1406aتصویری از سحابی NGC 2174 که به سحابی سر میمون نیز شناخته می شود.

خدمات این تلسکوپ به بشر و علم بیشمار است، از کشف اقمار سیارات دوردست منظومه‌ی شمسی، کمک به ادراک انبساط عالم، وجود ماده‌ی تاریک و تخمین سن عالم و … تا تصاویر بیشماری که از اجرام کیهان به ثبت رسانده است. عکس جدید هابل تصویری از سحابی سر میمون یا NGC 2174، را نشان می دهد که هابل در آستانه جشن 24 سالگی اش در مدار از آن گرفته است. این سحابی در فاصله حدود ۶۴۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی جبار یا شکارچی واقع شده است. هابل در سال ۲۰۰۱ هم این بخش از آسمان را مورد سنجش قرار داده بود و در سال ۲۰۱۱ نیز تصویری خیره کننده از آن منتشر کرده بود.

در تصویر جدید NGC 2174 که اکثرا از گاز هیدروژن فشرده و یونیزه تشکیل شده رنگ هایی زنده و پرطراوت را می توان دید. ابرهایی از گرد و غبار را می بینیم که بر پس زمینه ای از گاز درخشان آبی رنگ، رو به بیرون موج زده اند. در این تصویر ستاره پرجرمی که به تازگی در نزدیکی مرکز(سمت راست عکس) سحابی شکل گرفته است را می بینید که در میان گرد و غبار کیهانی می درخشد. این رنگ های خیره کننده از چندین تطبیق چندین تصویر هابل پدید آمده که هر یک با فیلتر رنگی ویژه ای ثبت شده و با هم طیف گسترده ای از رنگ ها را نمایان کرده اند که چشم انسان به گونه ی طبیعی توان دیدنشان را ندارد.

این تلسکوپ ماموریت فضایی خود را از 24 آوریل 1990 با همراهی شاتل دیسکاوری ناسا آغاز کرده‌است و همچنان به کار خود ادامه می دهد. بنا به گفته ناسا این تلسکوپ تا ۲۰۲۰ به کار خود ادامه می دهد البته پیش از اتمام کار این تلسکوپ جانشینش تلسکوپ جیمز وب در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب می شود.

مطالعه بیشتر در : sciencedaily , esa

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. وبسایت شما بشدت غنی از مطالب هیجان انگیز علمی هستش. حیف که یه اینترنت درست و درمون نداریم!!!