بیگ بنگ: اخترشناسان آمریکایی، سن منظومه هفت سیاره ای تراپیست-1، را تخمین زده‌اند و معلوم است که از منظومه شمسی قدیمی‌تر است. محققان ناسا و دانشگاه سان دیگو کالیفرنیا با استفاده از انواع مختلف برآوردگدها، ادعا می‌کنند که سن این منظومه می‌تواند تقریبا دو برابر سن زمین باشد.

به گزارش بیگ بنگ، این مطالعه، بر هشت ویژگی مختلف این ستاره تمرکز دارد، مانند چرخش، مغناطیس، رنگ و ترکیب آن. این امر به محققان اجازه داد تا ادعا کنند که این منظومه به احتمال زیاد حداقل 5.4 میلیارد سال و حداکثر 9.8 میلیارد سال سن دارد. واضح است که محدوده سنی درست، بزرگ است اما در حال حاضر این برآورد، اطلاعات زیادی را در مورد منظومه آشکار می‌کند.

آدم برگاسر نویسنده‌ی اول مطالعه، از دانشگاه سان دیگو کالیفرنیا، در بیاینه‌ای گفت: «نتایج ما به محدود کردن تکامل منظومه تراپیست-1 واقعا کمک می کند زیرا این منظومه باید تا میلیاردها سال ادامه داشته باشد. بدین معنی که سیارات باید با هم تکامل یابند، در غیر این صورت منظومه باید خیلی وقت قبل از هم پاشیده می‌شد.» منظومه‌ی تراپیست-1 از هفت سیاره فراخورشیدی با اندازه‌ای مشابه ِ اندازه‌ی زمین تشکیل شده که هر یک از آنها در عرض چند روز به دور یک ستاره کوتوله سرخ می‌چرخند. اما مدارهای آنها به طور تصادفی نیست بلکه در چرخشی به اصطلاح مداری، هماهنگ هستند؛ بنابراین دوره‌های آنها همگی متناسب با یکدیگر است. این سیارات آنقدر به ستاره‌شان نزدیک هستند که به طور طبیعی حبس شده‌اند، بنابراین یک سمت آنها همیشه در نور ستارگان است و سمت ِ دیگر در تاریکی دائمی است.

این آخرین برآورد، مسئله‌ی «زندگی احتمالی» روی سیارات را پیچیده می‌کند. سه عدد از این هفت سیاره در منطقه‌ی قابل سکونت ستارگان هستند، که برای زندگی عالی است. اما کوتوله‌های سرخ بسیار فعال هستند و شعله‌های خشن و تابش‌های پرانرژی آزاد می‌کنند. بدیهی است که خیلی بد است. این تحقیق به ما می‌گوید که این منظومه شدیداً می‌تواند تا میلیاردها سال باقی بماند و اینکه کوتوله‌های سرخ قدیمی‌تر نسبت به کوتوله‌های سرخ جوان‌تر معمولاً فعالیت کمتری دارند. با این حال آیا جوّ سیارات این منظومه می توانسته پس از بمباران شدن شدید توسط تابش ستارۀ خود، تا مدت بسیار طولانی باقی بماند؟

این‌ها فقط چند مفهوم پیچیده‌ای است که هنگام برآورد قابلیت سکونت واقعی باید در نظر بگیریم. به نظر می‌رسد که حیات بر روی این سیارات بعید است اما هیچ کس نمی‌تواند با قطعیت بگوید. و این چیزی است که آن را جالب می‌کند. برگاسر افزود: «اگر حیات روی این سیارات وجود داشته باشد، من می‌توانم حدس بزنم که باید حیاتی مقاوم و پرطاقت باشد، زیرا باید بتواند تا میلیاردها سال در برابر اتفاقات احتمالاً وحشتناکی در امان بماند.» کوتوله‌های سرخ فوق‌العاده خنک مثل تراپیست-1 بسیار رایج هستند و تا 900 برابر سن کنونی جهان به درخشیدن ادامه می‌دهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical Journal منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.