بیگ بنگ: Henize 2-10 یک کهکشان نامنظم است که از نظر فواصل نجومی زیاد دور نیست و در فاصله 30 میلیون سال نوری از ما واقع شده، این کهکشان ِ کوتوله  در مرحله ی ستاره‌فشان(انفجار ستاره ای) قرار دارد و از مناطقی برای شکل گیری ستارگان برخوردار میباشد.

6a00d8341bf7f753ef01b8d1063614970c-800wi (1)به گزارش بیگ بنگ، این کهکشان شبیه کهکشان های کوچک شناخته شده در جهان می باشد، اما تنها نوعی است که به اندازه ی کافی به ما نزدیک میباشد و می توان روی آن مطالعه انجام داد. تیم محققان با آنالیز مشاهدات اشعه ایکس این کهکشان در طول 13 سال به شواهد قطعی از وجود یک سیاهچاله در آن، دست یافته اند. تصویر بالا از کهکشان Henize 2-10 با استفاده از تلسکوپ هابل به ثبت رسیده، مقیاس رنگ برای نمایش جزئیات مرکز کهکشان تنظیم شده است.

سوظن درباره ی Henize 2-10 اولین بار در سال 2011 به وجود آمد، زمانی که تیم تحقیقاتی نخستین بار این کهکشان را مورد کنکاش قرار داد. دانشمندان مشاهدات را با استفاده از اشعه ی ایکس ساطع شده از این کهکشان دنبال کردند، که اغلب به سیاهچاله ی آن مرتبط است، همچنین محققان برای رهگیری بیشتر از ماهواره ی پیشرفته ژاپنی، تلسکوپ اشعه ایکس نیوتن و اشعه ایکس چاندرا استفاده کردند.
6a00d8341bf7f753ef01b7c77cad7f970b-800wi
این کهکشان در سال 2001 درخشیده بود، اما در طول زمان کمتر درخشش داشت، این فرآیند نیرو دهی با شکل گیری ستاره ها متناقض نیست، بنابراین این سیاهچاله کوچک پرجرم در مقایسه با بزرگترین سیاهچاله در کهکشان های عظیم بیضوی، هنوز جرمی معادل یک میلیون برابر خورشید ما دارد. مشخصه ی سیاهچاله های پرجرم این است که در طول زمان، تغییر زیادی نمی کنند و این نکته قطعا به ما می گوید که تشعشع از یک منبع فشرده در مرکز این سیستم که با یک سیاهچاله پرجرم سازگار است، منتشر شده.

در حالی که سیاهچاله ها بطور عادی در برآمدگی مراکز کهشکان ها یافت می شوند، اما کهکشان Henize 2-10 هیچ برآمدگی ندارد. یک سوال بزرگ این است که این سیاهچاله ها در  مراکز این نوع کهکشان از کجا آمده اند، زمانی که سعی می شود تا شبیه سازی برای تشخیص اینکه این نوع کهکشان چگونه شکل گرفته، انجام می شود، این پرسش مطرح می شود که شاید آغاز از این سیاهچاله ها باشد. نتایج محققان تایید می کنند که شکل گیری ستارگان در کهکشان ها به مجاورت سیاهچاله های پرجرم و همتایان نخستین آنها نیازمند است. این مطالعه ممکن است، برخی از اتفاقاتی که در ابتدای شکل گیری کیهان رخ داده را آشکار سازد.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ– منبع: Dailygalaxy.com