سیاهچاله ای که سوختی سرد و ستاره ساز تولید می کند!

0
284

بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از آرایه بزرگ “میلی‌متری/زیرمیلی‌متری” آتاکاما (آلما) دریافتند که فوران‌های قدرتمند یک سیاهچاله که معمولا روند شکل‌گیری ستاره‌ها را سرکوب می‌کند، به شکل عجیبی به تحریک تولید گاز سرد در هاله گسترش یافته داغ ِ کهکشان می‌پردازند و موجب شکل گیری ستاره های جدید می شود.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان در این مطالعه به بررسی کهکشانی در مرکز خوشه ققنوس که یک مجموعه غیرعادی شلوغ از کهکشان در فاصله ۵.۷ میلیارد سال نوری از زمین است، پرداخته و رصدهای آرایه “آلما” از این خوشه را تجزیه و تحلیل کردند. آرایه آلما مجموعه‌ای از ۶۶ تلسکوپ رادیویی است که در صحرای شمال شیلی قرار دارد.

به گفته محققان، تولید گاز سرد توسط این سیاهچاله غول‌پیکر در نهایت می‌تواند به تولد ستارگان در آینده منجر شده و همچنین تغذیه خود سیاهچاله را نیز تامین کند. ستاره شناسان بر این باورند که یافته‌های جدید می‌تواند بینش جدیدی در مورد چگونگی رشد و تکامل متقابل سیاهچاله‌های عظیم و همچنین کهکشان‌های میزبان آنها ارائه کند. به گفته محققان فوران‌های سیاهچاله همزمان با ایجاد حباب‌های گاز داغ در نزدیکی سیاهچاله، گاز تقریبا سردی را در پشت آن‌ها تولید می‌کند.

این حباب‌ها سرانجام از فوران جدا شده و به سمت خوشه کهکشانی شناور می‌شوند که طی این روند، دنباله گازی آن سرد شده، رشته‌های بلندی از گاز بسیار سرد را تشکیل می‌دهد که متراکم شده و به شکل سوختی برای شکل‌گیری ستارگان جدید به سمت سیاهچاله برمی‌گردد. این یافته‌ها که در مجله Astrophysical منتشر  شده، می‌تواند به توضیح قدرت استثنایی تولید ستاره خوشه ققنوس کمک کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: zeenews.com