بیگ بنگ: اخترشناسانِ بزرگترین برنامه تحقیقاتی علمی موسوم به «Breakthrough Listen» که در صدد یافتن شواهدی از تمدن‌های بیگانه هستند، موفق به شناسایی انفجار رادیویی سریع تازه‌ای شدند. این انفجار یک سیگنال رادیویی قوی از کهکشانی دوردست می باشد.

تصویری هنری از انفجار رادیویی سریع در حال رسیدن به زمین

به گزارش بیگ بنگ، انفجارهای رادیویی سریع، سیگنال‌های رازآلود و نادری از انرژی هستند که از فضا می آیند. بر طبق براورد دانشمندان، هر روزه بین 2000 تا 10000 انفجار رادیویی سریع در فضا به وقوع می پیوندد. این رویدادها چند میلی ثانیه دوام می آورند و ویژگی پراکندگی تپ اخترهای رادیویی را دارند. آنها همان میزان انرژی را که خورشید در 10000 سال آزاد می کند را در یک میلی ثانیه آزاد می کنند، اما پدیده فیزیکی که باعث وقوع آنها می شود، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تا به امروز بالای 10 انفجار رادیویی سریع شناسایی شده است. اکثر آنها فقط یک بار وارد فاز انفجاری شده و به طور مکرر نور ساطع نمی کنند.

دکتر «دنی پرایس» دانشمند برنامه «Breakthrough Listen» و اخترشناس دانشگاه کالیفرنیا گفت: «اگرچه اخترشناسان اطلاعات چندان زیادی درباره انفجارهای رادیویی سریع ندارند، اما می توانیم جزئیات شگفت انگیزی را درباره آنها استنباط نمائیم. در ابتدا، آنها قوسی در فرکانس به وجود می آورند که نشان می دهد در فاصله بسیار دوری هستند: میلیاردها سال نوری. این انفجارها برای رسیدن به ما میلیاردها سال به پیمودن مسافت می پردازند و تنها چند میلی‌ثانیه دوام می آورند. لذا مکانیزم انتشار زمان کوتاهی را در بر می گیرد. برای اینکه آنها را به طور واضح پس از سفری طولانی شناسایی کنیم، باید درخشندگی بسیار زیادی داشته باشند. چه چیز می تواند چنین انفجارهایی را به وجود آورد؟ هنوز نمی دانیم، اما ستاره‌های نوترونی و رویدادهای عظیم میتوانند در پیدایش آنها نقش داشته باشند. این نظریه هم وجود دارد که آنها حاصل سفرهای میان‌ ستاره‌ای بیگانگان هستند. ما که خیلی دوست داریم این طور باشد، اما باید در ابتدا تمامی نظریه‌های اخترفیزیکی محتمل را کنار بگذاریم.»

شناسایی سیگنال FRB 180301 با دستگاه بکار گرفته شده در تلسکوپ رادیویی پارکس

پروفسور «آوی لئوب» فیزیکدان دانشگاه هاروارد گفت: «هیچ منبع اخترشناسی شناخته شده‌ای وجود ندارد که انفجارهای رادیویی با چنان سطحی از درخشندگی به وجود آورد. ده‌ها میلیارد برابر روشن تر از تمامی تپ اخترها.» برنامه «Breakthrough Listen» در صدد یافتن حیات فناوری‌بنیان و پیشرفته در پهنه فضا است. اما جستجوی انفجارهای رادیویی سریع در کنار هدف اصلی صورت می گیرد.

انفجار جدید در یکم مارس 2018 و در حین مشاهده با گیرنده چندپرتوئی 21 سانتی‌متری تلسکوپ رادیویی پارکس، شناسایی شد. این اولین‌بار نیست که محققان موفق به کشف یکی از این سیگنال‌های زودگذر و رازآلود شده‌اند. انفجار رادیویی FRB 121102 در ماه آگوست 2017 تنها انفجاری است که تکرار شد. محققان ویرجینیای غربی آن را با استفاده از تلسکوپ گرین بنک، شناسایی کرده بودند. دکتر پرایس افزود: «در طول مشاهداتمان با تلسکوپ رادیویی پارکس در یکم مارس 2018، پدیده رازآلود و زودگذری به نام انفجار رادیویی سریع را کشف کردیم که به دنبال منشاء آن می باشیم.»