شاید “ماده تاریک” درون یک بُعد دیگر پنهان شده است

8
12026

بیگ بنگ: بر اساس تیم محققان در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، یک بُعد اضافی دیگر در فضا-زمان می‌تواند ماده تاریک را پنهان کرده باشد – ماده‌ای که به نظر 85 درصد از جرم کیهان را تشکیل می‌دهد، با این حال تجهیزات علمی تاکنون آن را کشف نکرده‌اند.

dark matter extra dimensionبه گزارش بیگ بنگ، محققان معتقدند یک بُعد اضافی دیگر می‌تواند وجود داشته باشد که فقط نیروهای تاریک از آن اطلاع دارند. “فلیپ تاندو”، استادیار اخترفیزیک و نویسنده ارشدِ مقاله‌ای که بتازگی منتشر شده گفت: «ما در اقیانوسی از ماده تاریک زندگی می‌کنیم، با این حال اطلاعات بسیار کمی دربارۀ آن داریم. جهانِ قابل مشاهدۀ ما دارای سه بُعد فضایی است. این احتمال نیز وجود دارد یک بُعد چهارم فضایی وجود داشته باشد که چون ماهیت آن را نمی‌دانیم از نگاه ما پنهان مانده است.»

معمای ماده تاریک

نظریۀ “تاندو” و همکارانش می‌تواند در نهایت ما را قادر سازد تا وجود ماده تاریک را توضیح دهیم. “تاندو” افزود: «این یکی از آزاردهنده‌ترین ناشناخته‌ها در طبیعت است. ما از وجود آن باخبریم، اما نمی‌دانیم چگونه به دنبال منشاء آن بگردیم یا چرا در جایی که انتظار داشتیم خودش را نمایان نکرده است.»

علی‌رغم تلاش‌های زیاد دانشمندان، “ماده تاریک” همچنان گریزان است. ما هنوز نمی‌دانیم که از چه چیزی ساخته شده یا اصلاً چرا وجود دارد. ما همچنین نمی‌توانیم آن را مستقیماً مشاهده نماییم، زیرا هیچ نوع تابش الکترومغناطیسی را جذب، منعکس یا ساطع نمی‌کند.

Astrophysics Space Dark Matter Conceptنیروهای تاریک

اما بر اساس این نظریه جدید، برخی از ذرات نامرئی ماده تاریک از طریق یک بُعد اضافی با ذرات نامرئی دیگر تعامل می‌کنند و این باعث می‌شود این ذرات ثانویه، مثل بقیه رفتار نکنند. در واقع این نظریه برای جستجوی “ماده تاریک” پیشنهاد می‌دهد یک بُعد اضافی در فضا-زمان وجود دارد که چون ابزار لازم را نداریم نمی‌توانیم به وجود آن پی ببریم.

“تاندو” گفت: «در دهه گذشته، فیزیکدانان تأیید کردند که علاوه بر ماده تاریک، نیروهای تاریک پنهان که هنوز کشف نشده‌اند، ممکن است فعل و انفعالات “ماده تاریک” را اداره کنند. این نظریۀ جدید می‌تواند قوانین جستجوی ماده تاریک را بازنویسی کند. همچنین بُعد اضافی می‌تواند توضیح دهد که چرا “ماده تاریک” به خوبی از مطالعات آزمایشگاهی ما پنهان مانده است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در Journal of High Energy Physics منتشر شده است.

8 دیدگاه‌ها

1. خیر بلکه ماده تاریک درون خودش پنهان است اما چون نمی دانند ماده تاریک را بهانه می کنند راز آن را می توان گفت اما بماند تا بعد.

2. ماده تاریک چیزی جز دینامیک غیرعادی چرخش ستارگان حول یک دیسک کهکشانی نیست. ستارگان در یک کهکشان مارپیچی بجای چرخش حول مرکز جرم کهکشان حول محور دوران میچرخند، در یک مقیاس بسیار بزرگ در فواصل نزدیک به محور چرخش کهکشان این نوع حرکت ویژه شبیه چرخش جسم صلب خواهد بود، در فواصل دور سرعتها با افزایش شعاع فاصله از محور چرخش کهکشان ثابت میماند. شبیه حرکت پیشروشی کره زمینه، بنده تمام معادلات مربوطه را بدست آورده و آنها را برای صدها داده واقعی از کهکشان ها و خوشه های کهکشانی راستی آزمایی کرده ام، در واقع وجود ماده تاریک توهمی بیش نیست و ناشی از عدم آگاهی نسبیت به دینامیک چرخش گاز و ستارگان حول مرکز جرم کهکشان یا خوشه های کهکشانی است.

3. با سلام ودرود فراوان.
    جهان ما متشکل از فازها وسیستمهای فرم یافته از انرژی در صورتهای مختلف است و مانند طیفهای نور در کنار هم قرار گرفته اند . به احتمال زیاد مجموعه ماده تاریک خود از تیفهای متنوع دیگری تشکیل یافته باشد که حصول شناخت از ماهیت آنها مستلزم شناخت و آگاهی از مکانیزم غالب بر نظام خلقت است . این درحالیست که کلیه دانش واطلاعات موجود بشر تنها به شناخت از سیستم ماده بریونی بویژه تحت سرعت نور خلاصه میشود.

4. با سپاس فراوان، ولی به نظر می‌رسد منظور از بعد اضافی یک بعد پنجم باشد، چونکە همینطور که می‌دونید انیشتین بعد چهارم را که فضا-زمان است کشف کرده و اثبات هم شده است. مرسی.