شبح انسلادوس: نوای یخ و نور

بیگ بنگ: یکی از ترسناک‌ترین جهان‌های منظومۀ شمسی‌مان “انسلادوس” است. در این عکس که فضاپیمای کاسینی در ۱ نوامبر سال ۲۰۰۹ از انسلادوس گرفته، این قمر از پشت توسط خورشید درخشان شده است. این درخشش دراماتیک آبفشان‌هایی را نشان می دهد که از سمت قمر زحل در قطب جنوب به قطر ۵۰۰ کیلومتر به فضا منتشر می شوند.

به گزارش بیگ بنگ، این آبفشان‌های یخی که توسط کاسینی در سال ۲۰۰۵ کشف شدند احتمالا به یک اقیانوس در زیر پوستۀ یخی انسلادوس متصل شده‌اند. آنها مواد را مستقیما برای حلقه خارجی E زحل تامین می کنند و باعث می شوند سطح انسلادوس مثل برف انعکاس پیدا کند. در این تصویر، حلقه‌های یخی زحل نور خورشید را به سمت دوربین‌های کاسینی پخش می کنند. در پس این حلقه‌ها، قمر پاندورا مشخص است که ۸۰ کیلومتر قطر دارد و تا حدی توسط نور خورشید روشن شده است.

در زمان ثبت این عکس رنگی طبیعی کاوشگر کاسینی حدود ۲۴۰۰۰۰ کیلومتر تا انسلادوس و ۵۶۶۸۰۰ کیلومتر تا پاندورا فاصله داشت. فضاپیمای کاسینی ماموریت خود را در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به پایان رساند. ماموریت کاسینی یک پروژۀ مشارکتی میان ناسا، آژانس فضایی اروپایی و آژانس فضایی ایتالیا است. مدارگرد کاسینی و دو دوربین آن توسط آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا طراحی، توسعه و مونتاژ شدند.

منابع: apod , NASA