بیگ بنگ: تصاویر کلوزآپ NGC 3242 شبح یک ستارۀ خورشید مانند را نشان می دهد که در حال مرگ است، این سحابی به شبح سحابی مشتری معروف میباشد. اما این نمای تلسکوپی عمیق و عریض حلقه خارجی این سحابی سیاره‌نما را در بالا سمت چپ، به سوی ستارگان کهکشان راه شیری و کهکشان‌های پس زمینه‌ای در صورت فلکی مار باریک، نشان می دهد.

NGChaloChart

تابش شدید و نامرئی فرابنفش از ستاره کوتوله سفید مرکزی این سحابی منبع نیروی درخشش عجیب‌اش در نور مرئی است. در واقع، ستاره کوتولۀ تکامل یافتۀ این سحابی می تواند ویژگی‌ها و شکل متقارنش را نشان دهد. شروع فعالیت این ستاره در فاز غول‌ سرخ، مدت‌ها قبل از تولید یک سحابی سیاره‌نما، می تواند علت تشکیل این حلقۀ نور کم نورتر و گسترده‌تر باشد.

nblock
نمای نزدیک سحابی NGC 3242

سحابی NGC 3242 با عرض حدود یک سال نوری در فاصلۀ تقریبی 4500 سال نوری از زمین واقع شده است. ابرهای باریکی از ماده درخشان در سمت راست می تواند گاز میان ستاره‌ای باشد که بر حسب اتفاق به اندازۀ کافی نزدیک به ستارۀ کوتوله سفید NGC 3242 قرار دارد تا انرژی خود را از تابش فرابنفش آن جذب کند.