بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از داده‌های واقعی چرخۀ 11 میلیارد ساله زندگی کهکشان‌ها را شبیه‌سازی کردند. در این شبیه‌سازی کهکشان‌ها همچون تارهای در هم تنیده « خوشه‌های عظیم کهکشانی» را تشکیل می‌دهند که میلیاردها سال نوری گستردگی دارند.

Time Machine Simulations

به گزارش بیگ بنگ، خوشه‌های کهکشانی با گرانش عظیم خود، کهکشان‌ها را گرد هم جمع می‌کنند و شبکه‌ای در هم پیچیده و تار عنکبوتی تشکیل می‌دهند. این شبیه‌سازی همچون “ماشین زمان” به دانشمندان اجازه می‌دهد، به گذشته سفر کرده و دوران اولیۀ شکل‌گیری کهکشان‌ها را تماشا کنند.

بسیاری از فرآیندها در اخترفیزیک زمان بسیار طولانی را می‌طلبند و در نتیجه بررسی تکامل آنها دشوار می‌شود. برای مثال، ستاره‌هایی هستند که 10 میلیارد سال سن دارند و کهکشان‌ها در طول میلیاردها سال تکامل پیدا می‌کنند. در واقع کهکشان‌هایی که تلسکوپ‌های امروزی مشاهده می‌کنند اساساً تصویری از گذشته هستند. مثلا اگر به کهکشانی در فاصله‌ی ۱۰ میلیارد سال نوری نگاه کنیم، آن را همانطوری می‌بینیم که ۱۰ میلیارد سال پیش بوده است.

یکی از روش‌هایی که اخترفیزیکدانان اتخاذ می‌کنند، بررسی اجرام مختلف و مقایسه‌ی آنها در مراحل گوناگون تکامل است. در این مورد، محققان عکس‌های فوری از کهکشان‌های جوان گرفتند و سپس روند زندگی و شکل‌گیری آنها را طی یازده میلیارد سال شبیه‌سازی کردند تا ببینند که خوشه‌های کهکشانی چگونه شکل می‌گیرند. در ویدئوی زیر می‌توانید بخشی از این شبیه‌سازی را تماشا کنید:

 

جالب است بدانید سیارات در منظومه‌های ستاره‌ای جای دارند، ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیاردها ستاره‌ یک کهکشان‌ را تشکیل می‌دهند و میلیاردها کهکشان، خوشه‌های عظیم کهکشانی را تشکیل می‌دهند.

این شبیه‌سازی کمک می‌کند تا مدل استاندارد کیهان‌شناسی آزمایش شود. با پیش‌بینی جرم نهایی و توزیع نهایی ساختارها در فضا، محققان می‌توانند ناسازگاری‌ها را شناسایی کرده و به درک فعلی ما از کیهان بیافزایند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. احتمال داره توی یک همچین شبیه سازی داریم زندگی میکنیم ؟؟!!! کدوم دانشمندی از جزئیاتی که در این شبیه سازی ها اتفاق میفته آگاه هست ؟؟!!
    بعدش با زدن یک کلیک بوووووم … جهان هستی محو میشه !!! 🙂