بیگ بنگ: ستاره‌شناسان یک شبیه‌سازی‌ جدید از کیهان ارائه کردند که شامل کهکشان‌ها در اندازه، جرم، قدمت و فواصل واقعی‌شان میباشد. محققان معتقدند، از طریق این مدل می توان به درک بهتری از تکامل کهکشان‌ها از ۱۴ میلیارد سال پیش تاکنون دست یافت.

شبیه‌سازی مدل کیهانی EAGLE در سه سطح بزرگنمایی

به گزارش بیگ بنگ، تیمی از ستاره‌شناسان بین‌المللی به رهبری پروفسور جیب شای از دانشگاه لیدین هلند با استفاده از ابرکامپیوتر دانشگاه دورهام انگلیس مدل شبیه‌سازی‌شده ی کهکشان‌ها را ساختند. این مدل EAGLE نام دارد که برگرفته از “تکامل و قرارگیری کهکشان‌ها و محیط‌های آنها” میباشد و با نگاهی جدید به کنکاش در عالم می پردازد.

ریچارد بوئر محققی از دانشگاه دورهام که در این مقاله همکاری داشته گفت: « کهکشان‌ها در این مدل، همه با اندازه، شکل و رنگ واقعی‌شان شبیه‌سازی شده‌اند؛ انگار که شما تلسکوپ در دست گرفته‌اید و دارید به دنیای پیرامون‌تان نگاه می‌کنید. این شبیه‌سازی ویژگی مهم دیگری نیز دارد، می‌توانید با فشار دادن یک دکمه زمان را به عقب بازگردانید و وضعیت کهکشان‌ها را در آن زمان مشاهده کنید.»

تیم علمی پروژه EAGLE می گوید در شبیه‌سازی‌های اولیه بادهای کهکشانی یا لحاظ نشده بودند یا تاثیر آنها کم بود و به همین دلیل تکامل کهکشان‌ها در آن، زیاد شباهتی به کهکشان واقعی نداشت، اما در این مدل بازتاب دقیقی از کهکشانهای واقعی نیز با بادهای قدرتمند کهکشانی، بادهای ستارگان، انفجارات ابرنواختری و سیاه چاله های عظیم افزوده شده است و در نتیجه عالمی که این محققان شبیه سازی کرده اند، شباهت زیادی به عالم واقعی دارد.

محققان امیدوارند که با ساخت این مدل بتوانند به عنوان یک ابزار کارآمد برای کشف تکامل کیهان تا لحظه ی بیگ بنگ پی ببرند. نتایج این تحقیقات، ژانویه 2015 در نسخه ی یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: gizmag , astronomie