بیگ بنگ: آژانس فضايي اروپا، تلسكوپ فوق پيشرفته «گايا» را براي سرشماري یک میلیارد ستاره کهکشان راه شیری و ترسیم نقشه سه بعدی از آن به فضا پرتاب كرد. این فضاپیما روز پنجشنبه 19 دسامبر توسط موشک سایوز- فریگات در ساعت 09:12 به وقت گرینویچ از مرکز فضایی گویان فرانسه به فضا پرتاب شد تا مأموریت پنج ساله خود را آغاز کند.

article-2526264-1A320A4400000578-636_634x286

این شكارچي ستارگان 42 دقيقه پس از پرتاب راكت چهار مرحله‌اي‌اش، عملياتش را آغاز كرد و مركز كنترل ايستگاه فضايي پرتاب موفقيت‌آميز و مأموريت «گايا» را تأييد كرد.  این فضاپیما پس از سفر سه هفته‌، به یک نقطه گرانشی پایدار در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین خواهد رسید. این مکان، نقطه لاگرانژ زمین- خورشید 2 یا L2‌ نامیده می‌شود؛ نقاط لاگرانژ (Lagrange points) مناطقی در فضا هستند که فعل و انفعالات گرانشی و مداری به ماهواره‌ها اجازه می‌دهد تا در یک نقطه پایدار بمانند. با رسیدن گایا به منطقه لاگرانژ 2 یک دوره راه اندازی چهار ماهه در نظر گرفته شده است تا از سلامت ماهواره، تلسکوپ‌های دوقلو و سایر تجهیزات اطمینان حاصل شود.

هدف اصلي تلسكوپ جست‌وجوي ستارگان در كهكشان راه‌شيري است. سرعت، مسير و تعداد ستارگان با استفاده از اين پديده شگرف نجومي شناسايي و بررسي خواهد شد رصد کل آسمان با کمک یک دوربین دیجیتال با وضوح تصویری یک میلیارد پیکسل انجام می‌شود. سپر خورشیدی 10 متری فضاپیمای گایا با دو هدف نگهداری پنل‌های خورشیدی برای تولید برق و محافظی در برابر گرمای شدید خورشید طراحی شده است؛ تجهیزات این ماهواره برای عملکرد صحیح به دمای منفی 110 درجه سانتیگراد نیاز دارند.

برای ساخت این تلسکوپ 740 میلیون یورو هزینه شده و  پیشرفته ترین تلسکوپ فضایی است که آژانس فضایی اروپا تاکنون ساخته است. این تلسکوپ 100 برابر دقیق‌تر از مأموریت نقشه‌برداری ستارگان Hipparcos است که اقدام به مکان‌یابی 100 هزار و رصد یک میلیون ستاره با دقت کمتر کرده بود.

article-2526264-1A320C8F00000578-789_634x316

یک میلیارد ستاره‌ای که گایا رصد خواهد کرد فقط یک درصد ستاره‌های کهکشان ما -راه شیری- را تشکیل می‌دهد. اما دوربین گایا هر چه را که از مقابل آن عبور کند ثبت خواهد کرد بنابراین تعداد بی شماری ستاره دنباله‎دار، سیارک‎‌، کوتوله‌ قهوه‌ای (Brown dwarf)، کوتوله سفید سرد و … خارج از منظومه شمسی بزودی در حوزه شناخت انسان قرار می‌گیرند.

«ژان ايولو گال»، سرپرست مركز تحقيقات ملي فضايي فرانسه در خصوص «گايا» به خبرنگاران گفت: اين تلسكوپ حاصل 9 سال فعاليت مستمر يك تيم پژوهشي و تحقيقاتي بوده است كه در شناخت فضاي كيهاني و علم ستاره‌شناسي به كارشناسان و دانشمندان كمك فراواني خواهد كرد. «گايا» به جست‌وجوي سيارات فراخورشيدي نيز كمك مي‌كند. منجمان معتقدند حدود 50 هزار سياره فراخورشيدي در مدت 5 سال مأموريت اين تلسكوپ شناسايي مي‌شوند.

Read More : dailymail , dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.