بیگ بنگ: اخترشناسان موفق به شناسایی بزرگ‌ترین انفجار کیهان از زمان «بیگ بنگ» شدند. آن‌ها با اعلام این موضوع گفته‌اند که این انفجار حاصل تشکیل سیاهچاله‌ای بسیار بزرگ است که نظیر آن از زمان بیگ بنگ تا کنون روی نداده است.

Biggest Explosion in the History of the Universe xدانشمندان می‌گویند این انفجار نسبت به بالاترین رکورد آزاد کردن انرژی در انفجارهای کیهانی، پنج برابر بیشتر انرژی آزاد کرده است. این انفجار کیهانی در ابرخوشه کهکشانی مارافسای روی داده که حدود ۳۹۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد. این خوشه کهکشانی ترکیبی از هزاران کهکشان، گازهای داغ و ماده تاریک است که توسط گرانش به هم پیوسته‌اند.

دکتر سیموناجیاسینتوچی محقق ارشد این پژوهش، این انفجار را با فوران کوه سنت هلن در سال ۱۹۸۰ میلادی مقایسه می‌کند، فورانی که قسمت بالای کوه را از جا کند. وی گفت: این انفجار چنان بزرگ بود که دهانه‌ای در میان گازهای داغ ایجاد کرد. وسعت این دهانه به حدی بزرگ بود که ۱۵ کهکشان راه شیری در آن جای می گرفته‌اند.»

اخترشناسان با استفاده از داده‌های رصدخانه پرتو ایکس چاندار، رصدخانه فضایی نیوتن و نیز داده‌های رادیویی تلسکوپ‌های زمینی MWA در غرب استرالیا و تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر Metrewave در هند، موفق به کشف این انفجار عظیم شدند. ملانی جانستون هولیت، استاد مرکز بین‌المللی تحقیقات پرتوهای کیهانی می‌گوید: «ما قبلاً شاهد انفجار در مراکز کهکشان‌ها بوده‌ایم، اما این انفجار واقعاً بسیار عظیم است و ما هنوز نمی‌دانیم چرا.»

image e Ophiuchus Clusterدانشمندان نخستین نشانه‌های این انفجار را در سال ۲۰۱۶ مشاهده کرده بودند. دانشمندان ابتدا در تصاویر چاندرا از این خوشه کهکشانی یک انحنای غیرعادی در لبه آن مشاهده کرده و با توجه به میزان انرژی لازم برای ایجاد چنین حفره بزرگی، فوران گاز یا انفجار احتمالی در این خوشه را رد کرده بودند. اما بعداً تأیید شد که این انحنای و حفره واقعاً وجود دارد. دانشمندان بر این باورند که این انفجار به پایان رسیده است. با این حال، طبق گفته اعضا گروه پژوهشی ویژه این پدیده، مشاهدات بیشتری با طول موج‌های دیگر لازم است تا آن‌ها بتوانند آنچه را که روی داده بیشتر دریابند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.