بیگ بنگ: تیمی از محققان با استفاده شبیه سازی های عددی برای شناسایی سیاره هایی که به مدت میلیون ها سال ثابت و پایدار بوده اند، این نتیجه را گرفتند که شش مورد از هفت سیاره شبیه زمین ِ منظومه تراپيست-1 از ترکیبی همانتند سیاره ما بهره می برند. فقط تراپيست-1f استثناست و جرمی با 25 درصد آب دارد.

تصویری هنری از منظومه تراپيست-یک و سیارات آن

به گزارش بیگ بنگ، “تراپيست-یک”، ستاره کوتوله فوق سردی در صورت فلکی دلو است که 38.8 سال نوری با ما فاصله دارد. این ستاره در بردارندهٔ هفت سیاره می باشد. کلیه این سیاره ها اندازه ای مشابه با زمین و ناهید داشته یا قدری کوچکتر هستند. این سیاره ها از دوره های چرخش بسیار کوتاهی برخوردارند. دکتر بيلى کارلز، پژوهشگر فوق دکتری در دانشگاه اوکلاهما، اظهار داشت: هدف اخترشناسى ِ سیارات بیگانه، پیدا کردن سیاره هایی است که به لحاظ ترکیب و قابل سکونت بودن به زمین شباهت دارند. اخترشناسان برای هزاران سال در جستجوی جهان هایی دیگر با قابلیت پشتیبانی از حیات بوده اند.

سیاره های تراپيست-یک در مقایسه با منظومه سیاره ای کپلر در فاصله کمی نسبت به یکدیگر قرار دارند. لذا محققان می توانند اطلاعاتی را درباره جرم سیارات بدست آورده و شعاع آنها را از طریق ماه گرفتگی اندازه بگیرند. اندازه گیری جرم و شعاع میتواند به چگالی هم منجر شود. دانشمندان میتوانند در اثر مقایسه چگالی زمین با سیاره های تراپيست-یک به ترکیبات احتمالی آن سیارات دست پیدا کرده و سرنخ هایی از قابل سکونت بودن شان کسب نمایند. منظومه تراپيست-یک در مجموع حاوی هفت سیاره زمین مانند می باشد. سه عدد از آنها در ناحیه قابل سکونت ستاره هایشان واقع شده اند.

مشخصات هفت سیاره‌ی منظومۀ تراپیست-۱ در مقایسه با سیاره‌های سنگی ِ منظومه‌ی شمسی

دکتر کارلز و همکارانش خاطر نشان کردند: ما دریافتیم که شش مورد از مجموع هفت سیاره با ترکیبات زمین مانند سازگاری دارند. فقط تراپيست-1f استثناست و 25 درصد جرم آن را آب تشکیل می دهد که با توجه به شعاع آن، چیز نادری است. جرم این سیاره، 70 درصد جرم زمین است، اما اندازه ای یکسان با زمین دارد. به دلیل بزرگ بودن شعاع، فشار باعث تبخیر آب می شود و احتمالا دمای بسیار بالایی بر آن حاکم است که شرایط حیات را در آنجا دشوار می کند. دکتر کارلز در پایان اعلام کرد: ما بطور پیوسته اطلاعات جدیدی را درباره تراپيست-یک جمع آوری کرده و به مطالعه بیشتر آن خواهیم پرداخت. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.