بیگ بنگ:سردترین جای کیهان کجاست؟ ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ رادیویی آلما ( ALMA)  سردترین جای جهان را شناسایی کرده اند. این منطقه درسحابی بومرنگ” در 5،000 سال نوری از ما و در صورت فلکی قنطورس قرار دارد، این ناحیه سرد دمایی برابر منفی 458 درجه فارنهایت (272.2- سانتی گراد) دارد. نام علمي آن 3074547 PGC است و به عنوان جالب‌ترين سحابي كهكشاني شناخته شده است و سردترین ناحیه کیهان را بنام خود کرده است.

boomerang

به گزارش ایرنا، تلسکوپ مرکب «آتاکاما» که از دقت بسیار بالایی برخوردار است تصاویر جدیدی از سحابی بومرنگ را در اختیار دانشمندان قرار داده است تا بیشتر با ویژگی های بخش های مختلف یخ زده این سحابی آشنا شوند و شکل واقعی آن را مشخص کنند. «راگوندرا ساهای» مدیر این تحقیقات جدید می گوید: این شئی بسیار سرد به شدت پیچیده است با این حال با استفاده از تلسکوپ آتاکاما به جزییات بیشتری از این سحابی دست خواهیم یافت.

شکل سحابی بومرنگ بسیار شبیه به یک پاپیون کج است که یک طرف آن بزرگتر از طرف دیگر است و به همین علت ستاره شناسان نام سحابی بومرنگ را برای آن انتخاب کرده اند با این حال مطالعه این سحابی با تلسکوپ آتاکاما نشان می دهد که این شکل احتمالا ناشی از خطای دید است. به گفته ساهای، آنچه در تلسکوپ های اپتیکی شبیه به یک پاپیون نامتقارن به نظر می رسد در واقع یک ساختار بسیار گسترده تر است که به سرعت در حال گسترش در فضا است.

بومرنگ در واقع شامل یک سحابی پیش سیاره ای، یک ستاره که در پایان عمر خود است و انتشار گازهای این ستاره است که به سرعت در حال پخش شدن در فضا و سرد شدن است.دانشمندان می گویند: این فرایند سرد شدن بسیار شبیه فرایند کارکرد یخچال ها است، با پخش شدن گاز از موتور یخچال فرایند سرد شدن محیط به سرعت صورت می گیرد.

نتیجه این فرایند ایجاد دمایی معادل یک درجه کلوین معادل منفی 458 درجه فارنهایت است و این موضوع موجب شده است که سحابی بومرنگ سردترین شئی کل کیهان شناخته شود.

Read More : https://public.nrao.edu/news/pressreleases/alma-reveals-coldest-place-in-the-universe