بیگ بنگ: اختر شناسان با استفاده از داده های تلسکوپ اسپیتزر و کپلر ناسا موفق شدند طوفان بسیار بزرگی را در یک ستاره کوچک سرد بنام W1906 + 40، مشاهده نمایند.

تصویری متحرک و هنری از ستاره ی کوتوله W1906+40 در یک دور چرخش به دور خودش

به گزارش بیگ بنگ، این طوفان عظیم شبیه لکه بزرگ ِ سرخ رنگ مشتری است و امواجی بزرگتر از سیاره ی ما ایجاد می کند. این ستاره که در فاصله ی ۵۳ سال نوری از زمین، در صورت فلکی شلیاق قرار دارد، متعلق به نوعی کوتوله سرد در رده L است، برخی از ستاره های کوتوله L با فرایند همجوشی هسته ای همانند خورشید ما، نور تولید می کنند، این در حالی است که کوتوله های قهوه ای نیز بعنوان ستاره های نافرجام برای عدم همجوشی هسته ای شناخته می شوند. درجه حرارت این ستاره کوتوله 3500 درجه فارنهایت است، سطح آن سوزان و داغ است اما نسبت به ستاره های دیگر سرد است و خالی از مواد معدنی میباشد.

تلسکوپ کپلر برای تشخصیص سیاره، افت نور ستاره در هنگام عبور سیاره از مقابلش را مشاهده می کند، در این مورد دانشمندان نرخ های پایین ِ نور ستاره ای را تشخیص دادند، که شبیه لکه های خورشیدی ماست و در نتیجه ی میدان های مغناطیسی ستاره ایجاد می شود. اما مشاهدات تلسکوپ فضایی اسپیتزر در نور مادون قرمز، مسیری تاریک را دید که از لکه های مغناطیسی ستاره نبود، بلکه ابری طوفانی بود که اندازه ای سه برابر زمین داشت، مشاهدات بیشتر نشان داد این طوفان هر 9 ساعت یک دور کامل می چرخد.

6a00d8341bf7f753ef01b7c7f89823970b-800wiدر حالی که طوفان در طول موج های مختلف متفاوت به نظر می رسد، اخترشناسان می گویند اگر می توانستیم با یک سفینه فضایی به آنجا سفر کنیم، باید طوفان را به شکل یک نقطه ی تاریک در نزدیکی قطب بالایی ستاره مشاهده کنیم. این طوفان شناسایی شده حتی بزرگتر از لکه سرخ رنگ مشتری است که با حرکت ابرهای گازی پرجرم، آذرخش و مواد داغ ستاره ای همراه است، و به گفته ی محققان دستکم دو سال است که بطول انجامیده؛ اخترشناسان به درستی نمی دانند که چرا این همه دوام آورده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , dailygalaxy.com