بیگ بنگ: سنگ‌های روی سطح ریوگو شباهت چشمگیری به سنگ‌های شهاب‌سنگ‌هایی دارند که روی زمین افتاده‌اند. سیارک ریوگو سیارک دوردستی است که در حال حاضر کاوشگر فضاییِ هایابوسا 2 متعلق به ژاپن در حال کاوش و بررسی آن است.

RocksOfRyuguStranglyFamiliarبه گزارش بیگ بنگ، این گفتۀ گروهی از محققان اروپایی و ژاپنی است که عکس‌های تازه منتشر شده‌ای که فرودگر رباتیکِ  ماسکوت، در اکتبر 2018 از سطح این سیارک گرفته را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. از آنجایی که تصور می‌شود سیارک ریوگر حاوی موادی از اولین دوران منظومه شمسی است، شباهت عجیب این سیارک به سنگ‌های یافته‌شده روی زمین، شباهت به لحاظ فاقد گرد و غبار بودن، می‌تواند مفاهیم و پیامدهای بزرگی برای پی بردن به گذشتۀ زمین داشته باشد.

بر اساس تحقیق این تیم، برخی از سنگ‌ها به شهاب‌سنگ‌های کاندریت کربنی که روی زمین سقوط کرده‌اند، شباهت دارند. کاندریت‌ کربنی یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته‌شده در منظومه شمسی است، اما نمونه‌هایی از آن که روی زمین وجود دارد با تغییر جوّ زمین دچار تغییر شده است. وقتی سرانجام هایابوسا 2 نمونه‌هایی از این سیارک را به زمین بیاورد، محققان فرصتی برای بررسی و مطالعۀ سنگ‌های فضایی، در شکل اصلی‌شان را خواهند داشت.

رولف جومن از مرکز هوافضای آلمان بیان داشت: «چیزی که در مورد این تصاویر داریم این است که واقعاً بدایم سنگ‌ها و مواد چگونه روی سطح این سیارک پخش شده‌اند، تاریخ هوازدگی و فرسایش این مواد و شرایط زمین‌شناسی آنها چیست. این اولین اطلاعات در مورد این نوع مواد در محیط اصلی‌شان، است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.