بیگ بنگ: اخترشناسان یک سیگنال رادیویی عجیب کشف کردند که از میلیاردها سال نوری دورتر می‌آید و به طور دوره‌ای “همچون ضربان قلب” می‌تپد.

astronomers detect a r

به گزارش بیگ بنگ، این “انفجار رادیویی سریع”(FRB) که توسط دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست شناسایی شده FRB 20191221A نام دارد. این سیگنال که طی یک بازۀ خاص تکرار می‌شود، سه ثانیه طول می‌کشد. در صورتی که این سیگنال‌ها فقط در کسری از ثانیه طول می‌کشند، این یعنی سیگنال جدید حدود هزار برابر طولانی‌تر از یک سیگنال معمولی است.

“انفجارهای رادیویی سریع” یکی از خارق‌العاده‌ترین چیزهایی است که فضا به سمت ما پرتاب می‌کند؛ این انفجارها شراره‌های پرانرژی از تابش در طیف رادیویی هستند که در بیشترین حالت تنها چند میلی‌ثانیه دوام می‌آورند. آنها همان میزان انرژی را که خورشید در ۱۰۰۰۰ سال آزاد می‌کند را در یک میلی ثانیه آزاد می‌کنند. اگرچه کشف اولین انفجار رادیویی سریع در سال ۲۰۰۷ تا حدی محققان را شگفت‌زده کرد، در نهایت منجر به نظریه‌های بسیار جالبی در خصوص این سیگنال‌ها شد.

اما منشاء این سیگنال جدید چیست؟

در حالی که سیگنال‌های رادیویی اسرارآمیز به “بیگانگان فضایی” نسبت داده می‌شود، اما در این مورد احتمالاً از نوع نادری از ستاره می‌آید. اخترشناسان گمان می‌کنند که این سیگنال می‌تواند از یک نوع ستاره نوترونی ساتع شده باشد. تپ اخترهای رادیویی یا ستاره‌های مغناطیسی (مگنتار) به سرعت می‌چرخند و پرتویی شبیه به فانوس دریایی در فضا منتشر می‌کنند.

آنچه این سیگنال جدید را مرموز می‌سازد، این است که این سیگنال‌ها حدودا یک میلیون‌ بار قوی‌تر از انفجارهای رادیویی هستند که ما از تپ اخترها و مگنتارها انتظار داریم. این می‌تواند به این دلیل باشد که از جسمی بسیار عظیم در گذشته کیهانی ساطع شده است. دانشمندان امیدوارند با پیشرفت تلسکوپ‌های رادیویی در آینده بتوانند هزاران FRB را در ماه کشف کنند و به راز این سیگنال‎ها بیشتر پی ببرند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع:  euronews.com , phys.org