بیگ بنگ: محققان دانشگاه ملی استرالیا و آکادمی علوم چین در پکن ۴۷ مریخ لرزه را که قبلا شناسایی نشده بودند در زیر پوسته مریخ و در ناحیه‌ای به نام “گوداله‌های سربروس” کشف کردند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اخیرا گروهی از محققان از شناسایی چندین مریخ لرزه در سیاره سرخ خبر داده‌اند.ماگما گوشته مریخ هنوز فعال است و همین موضوع سبب ایجاد این مریخ لرزه‌های آتشفشانی است.

چه چیزی باعث این مریخ لرزه‌ها می‌شود؟

نتایج دانشمندان نشان می‌دهد که فعالیت‌های آتشفشانی در زیر سطح مریخ می‌تواند باعث ایجاد مریخ لرزه‌هایی در یک منطقه خاص این سیاره شود. یکی از نواحی مریخ به نام گوداله سربروس تقریبا ۲۰ میلیون سال قدمت دارد. این ناحیه به عنوان اولین منطقه فعال زمین ساختی در مریخ شناسایی شده است. دانشمندان حدس می‌زنند که حرکت سنگ‌های مذاب در گوشته مریخ، محرک این ۴۷ مریخ لرزه تازه کشف شده در زیر منطقه گوداله سربروس است. فعالیت ماگما در گوشته مریخ علت این مریخ لرزه‌های تازه کشف شده است.

پروفسور”هوُج تالچیچ” ژئوفیزیکدان دانشکده تحقیقات علوم زمین دانشگاه ملی استرالیا گفت: این مریخ لرزه‌ها در یک منطقه خاص از سیاره شناسایی شده‌اند که این امر نشان می‌دهد که مریخ از نظر لرزه‌ای فعال‌تر از آن چیزی است که دانشمندان قبلا تصور می‌کردند. ما متوجه شدیم که این مریخ‌لرزه‌ها به‌طور مکرر در تمام زمان‌های روز مریخ رخ می‌دهند در حالی که به نظر می‌رسد مریخ لرزه‌هایی که در گذشته توسط ناسا شناسایی و گزارش شده بود، تنها در نیمه شب و زمانی که سیاره ساکت‌تر است، رخ داده‌اند. بنابراین، می‌توانیم فرض کنیم که حرکت سنگ‌های مذاب در گوشته مریخ، محرک این ۴۷ مریخ لرزه تازه کشف‌شده در زیر ناحیه گوداله سربروس هستند.

Perspective view of Cerberus Fossae pillars

پروفسور “تالچیچ” گفت لرزه خیزی مداوم نشان می‌دهد که گوداله سربروس در مریخ از نظر لرزه‌ای بسیار فعال است. وی افزود: دانستن اینکه گوشته مریخ هنوز فعال است برای درک چگونگی تکامل مریخ بسیار مهم است. این می‌تواند به ما کمک کند به سوالات اساسی در مورد منظومه شمسی و وضعیت هسته، گوشته مریخ و تکامل میدان مغناطیسی که در حال حاضر فاقد آن است پاسخ دهیم.

دانشمندان داده‌ها را از یک لرزه‌سنج متصل به فرودگر اینسایت ناسا برای این مطالعه جمع‌آوری کردند. آنها از یک الگوریتم منحصربه‌فرد برای تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور شناسایی این مریخ لرزه‌ها استفاده کردند. دانشمندان خاطرنشان کردند: این مریخ لرزه ها در حدود ۳۵۰ روز مریخی (sol) شناسایی شدند.سول اصطلاحی است که برای اشاره به یک روز خورشیدی در مریخ به کار می‌برند و معادل حدود ۳۵۹ روز روی زمین است.

volcanic activity may

به گفته پروفسور تکالچیچ، یافته‌های این مریخ لرزه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا دریابند چرا سیاره سرخ دیگر میدان مغناطیسی ندارد. مریخ زلزله‌ها به طور غیرمستقیم به ما کمک می‌کنند تا بفهمیم آیا همرفت در داخل سیاره رخ می‌دهد یا خیر و اگر این همرفت اتفاق می‌افتد (که به نظر می رسد بر اساس یافته‌های ما باشد)، پس باید مکانیسم دیگری در کار باشد که از ایجاد میدان مغناطیسی در مریخ جلوگیری می‌کند. هم‌رَفت (Convection) یا کانوکشن به انتقال گرما توسط حرکت توده مولکول‌ها در سیالات، از قبیل گازها و مایعات، گفته می‌شود.

وی در انتها بیان کرد: تمام حیات روی زمین به دلیل میدان مغناطیسی زمین و توانایی آن در محافظت از ما در برابر تشعشعات کیهانی امکان پذیر است، بنابراین بدون میدان مغناطیسی، زندگی آن گونه که ما می‌دانیم به سادگی امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین، درک میدان مغناطیسی مریخ، چگونگی تکامل آن و اینکه کدام مرحله از تاریخ این سیاره ایجاد میدان مغناطیسی متوقف شده است، برای ماموریت های آینده مهم است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Communications منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com , phys.org