بیگ بنگ: با رد شکایت جف بزوس، اکنون اسپیس ایکس وظیفه دارد استارشیپ را به عنوان یک سطح‌نشین قمری برای حمل فضانوردان در ماموریت «آرتمیس» آماده کند.

opt a spx render

به گزارش بیگ بنگ، دادگاه فدرال آمریکا، شکایت شرکت بلواوریحین از ناسا را رد کرد. چند ماه پیش ناسا شرکت اسپیس را بعنوان همکار برای ساخت ماه‌نشین انتخاب کرد. اما بلواوریجین با طرح شکایت سامانه‌ی استارشیپ را فضاپیمایی ناامن جلوه داد. این شرکت همچنین با لابی‌گری در کنگره تلاش کرد ناسا را به انتخاب شرکت دوم متقاعد کند. بلو اوریجین در اعتراض خود مدعی شد ناسا از قوانین واگذاری قراردادها سرپیچی کرده است.

در نهایت تصمیم دادگاه به نبرد چند ماهه بین ایلان ماسک و جف بزوس پایان داد. بنابراین شرکت اسپیس ایکس برنده قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری ناسا برای ساخت راکت «استارشیپ» به عنوان یک سطح‌نشین قمری و حمل فضانوردان در مأموریت‌های «آرتمیس» به ماه شد.

جف بزوس در توییتی گفت: «تصمیمی که می‌خواستیم نیست، اما به قضاوت دادگاه احترام می‌گذاریم و برای ناسا و اسپیس ایکس در این قرارداد آرزوی موفقیت کامل داریم.»

ناسا پیش از این سه شرکت را برای طراحی و ساخت سیستم‌های فرود انسان در ماموریت آرتمیس، انتخاب کرده بود که در نهایت اسپیس ایکس بعنوان همکار مهم ناسا پذیرفته شد. سفر مجدد انسان به ماه برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده، اما به دلایل مختلف، احتمال تاخیر نیز وجود دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.