صدای دیسک طلایی فضاپیمای ویجر را بشنوید!

بیگ بنگ: اگر بیگانگان، فضاپیمای ویجر ۱ را بیابند آیا می توانند به صداهای ضبط شده در دیسک طلایی آن گوش کنند و به مفهوم آن پی ببرند؟ اگر شما علاقمندید به صداهایی که بیگانگان فضایی پس از کشف فضاپیمای ویجر ۱ و دیسک طلایی آن، از زمین خواهند شنید گوش فرا دهید، فرصت مناسب آن فرا رسیده‌ است.

Voyagerناسا فایل‌های صوتی ضبط شده روی دیسک طلایی که به همراه فضاپیمای ویجر۱ اکنون در مکان دورافتاده‌ ای از بشر در سفر است را در دسترس علاقمندان به علم قرار داده‌ است. این فایل‌های صوتی حاوی سلام و خوشامد‌ گویی‌هایی به ده‌ها زبان زنده دنیا هستند که به ترتیب حروف الفبا و نه به ترتیب تاریخ ضبطشان،‌ دسته‌ بندی شده‌اند. ناسا این مجموعه صوت را بر روی وب‌سایت SoundCloud بارگزاری کرده تا کاربران بتوانند صداهایی که نمایانگر وجود حیات روی زمین هستند را به همراه چند قطعه موسیقی کلاسیک دانلود کرده و گوش کنند. پیام فارسی ضبط شده در این دیسک شعری از سعدی میباشد: «بنی آدم اعضای یک‌ پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند – چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار»(این پیام را از اینجا دانلود کنید)

دیسک طلایی ویجر حاوی ۱۱۶ تصویر و چندین پیام صوتی به 55 زبان گوناگون دنیا از جمله فارسی برای موجودات فرازمینی است.

دیسک طلایی ویجر حاوی ۱۱۶ تصویر و چندین پیام صوتی به ۵۵ زبان گوناگون دنیا از جمله فارسی برای موجودات فرازمینی است.

ویجر۱ تنها سازه دست بشر است که توانسته سامانه خورشیدی را ترک کند و اکنون در فاصله ۱۳۲ واحد نجومی، یا بیش از ۱۹ میلیارد و ۳۱۲ میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفته‌است. این صفحه طلایی نه تنها حاوی تصویر، موسیقی و صدای انسان‌ها است، بلکه دستورالعملی درباره چگونگی استخراج تصاویری که اسنادی از حیات انسان در زمین و موقعیت زمین در کهکشان هستند نیز درون آن بارگذاری شده‌ است. مدیریت گروه انتخاب محتوای این صفحه طلایی را کارل سیگن، اخترشناس مشهور آمریکایی به عهده داشت. فایل‌های صوتی دیسک طلایی مشهور ویجر۱ را علاوه بر SoundCloud می‌توان از وب‌سایت ناسا نیز دانلود کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: nbcnews

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.

1. محمد گفت:

خوب ی سوال از کجا میدونن ویجر یک و دو هنوز دارن میرن از کجا معلوم به چیزی برخورد نکرده باشن یا خراب نشده باشن ؟
    یعنی هنوز برای زمین سیگنال میفرستن که زندن ؟

2. هومن گفت:

چه اشتباه بزرگی.!
    چرا ما انسانها نمیتونیم همین گوشه دور افتاده راه شیری بی سرصدا زندگی کنیم.!؟
    کسانی که ایده این پیام رو عملیاتی کردند حق این کار رو نداشتند. چون در صورت تهاجم به زمین نمیتوانند پاسخ گو باشند.

3. andrama گفت:

دوست عزیز ( هومن ) خیلی تفکراتت منفیه . چرا باید مثل کبک سرمان را زیر برف کنیم .به نظر من اگه سفینه ویجر قابلیت حمل سرنشین را داشت من اولین کسی بودم که داوطلب میشدم.فکرشو بکن اگه بتونیم ارتباط برقرار کنیم چه جالب میشه….

• هومن گفت:

تجربه برخورد تمدنها بروی زمین هیچگاه خوشایند تمدن یافت شده نبوده.! کشتار و استعمار دو روی سکه کشف تمدنها و سزمینهای تازه بوده اند.
      طبیعی هم هست یک تمدن پیشرفته که توان سفر بین ستاره ای رو داشته باشه، صاحب نگاهی اقتصادی و در پی منابع تازه باشه.
      چه تضمینی و دلیلی هست که بیگانگان، اون موجودات دوست داشتنی شما باشند.!؟

نگاه من دستاورد منفی بافی نیست .شما هم درگیر احساسات نشوید.

کمی بیندیشینم…
      سپاس

• رامین گفت:

دوست عزیز فقط بین مدار مریخ و زحل هزاران شهاب سنگ وجود داره و ارزش معدنی هر کدوم بیش از ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ دلار است بیش تر از کل منابع زمین زمین هیچ منابعی نداره که کسی دنبالش باشه

4. sara گفت:

بلفرض که یکی بعد از سال ها به وییجر برسه ،از کجا معلوم بتونن بفهمن ما چی نوشتیم روش؟چطوری عکس هارو استخراج میکنن؟اصلا شاید هنوز رد سطحی بدوی از حیات باشن، شاید مثل انسان های نخستین باشن.
    اطلاعاتی هم که توی لوح گذاشتن تفصیرش برای یک انسان معمولی سخته،چه برسه به نسل بیگانه…
    تصاویری هم که روش بارگذاری شدن گنگ هستن،من که خودم شخصا اگر بدون اطلاعات قبلی ببینمشون میترسم….خودرو ها در ترافیک؟تصویری از پرواز یک هوا پیما؟لحظه پرتاب یک فضا پیما؟بیچاره ها فکر میکنن ما میخاییم بهشون حمله کنیم…نمیتونستن عکس ی گلی پرده ای طلوع خورشدی بذارن؟؟
    این پروژه بیشتر از این که کمک به علم و یافتن حیات در خارج کهکشان باشه میشه گفت صرف الکی پول بوده…ی چیزی مثل پز دادن در دوران جنگ سرد برای امریکا…
    این نظر منه میدونم که شاید هم اشتباه باشه…ولی تورو خدا درست فکر کنید بهش…

5. آرام گفت:

6. سیامک گفت:

دوستان صدای فارسی ضبط شده در دیسک طلایی وویجر توسط چه کسی بوده؟لطفا اگر اطلاع دارید اسمش رو بگید.

7. Bahar گفت:

ای بابا من مطمعنم تا وقتی منو شما زنده ایم هیچ اتفاقی برای اون سفینه ها نمی افته بی خود خودتونو خسته نکنین

8. SalaR گفت:

در جواب آقا سیامک، صدای فارسی ظبط شده در این دیسک طلایی ، صدای آقای Eshagh Samehyeh اسحاق ( سامیه ؟ ) هست.
    برای مشاهده بقیه ی اطلاعات موجود در این دیسک میتونید به لینک زیر سر بزنید:

9. مسعود گفت:

10. HQHGH گفت:

بخش ۱ ) به نظر من حداقل در یک پنجم کل منظومه های جهان سیاراتی شبیه زمین وجود داره که در اونها انسان و حیواناتی که در شرایط زمین زندگی می کنن وجود داره. ممکنه در برخی از سیاراتی که شبیه زمین هستند هنوز دایناسور ها وجود داشته باشن و در برخی دیگر علم انسان های ساکن آنها چند برابر زمین پیشرفت کرده باشه . البته می توان غیر از پیشرفت علم به جمعیت هر یک از این سیارات ، تعداد کشور هایی که در اونها وجود داره ، شغل های پر درآمد و کم درآمد و یا حتی میزان آلودگی و مشکلات زیست محیطی اونها هم فکر کرد. تصور کنید سیاراتی رو که انسان هایی که اون جا هستند فضاپیما هایی با سرعتی فراتر از سرعت نور ساخته اند. (شک نکنید که می توان سریع تر از سرعت نور حرکت کرد و نظریه هایی که می گن نمی توان سریع تر از نور حرکت کرد قطعا و حتما رد خواهند شد . فکر انسان محدود هست و ما انسان هایی که در یک سیاره عقب افتاده زندگی می کنیم همیشه می خواهیم برای خود محدودیت ایجاد کنیم.
    – شاید حتی انسان هایی که در سیارات پیشرفته تر هم زندگی می کنن دائما خود را محدود کنن اما قطعا فکر باز تری نسبت به ما دارند – همان طور که می تونیم سریع تر از صوت حرکت کنیم – حتی روی سطح زمین هم سرعت صوت رو پشت سر گذاشتیم!! – قطعا سریع تر از نور هم می تونیم اما این کار با پیشرفت بسیار زیاد علم ممکن است. ) شاید بهتر است یا خودمان خیلی سریع پیشرفت کنیم یا امیدوار باشیم که یکی از این بشر های پیشرفته در نزدیکی زمین باشند.
    بخش ۲ ) اما بقیه سیارات چی ؟ در همه ی سیارات حیات میکروسکوپی وجود داره اما راجع به انواع دیگر حیات چی می تونیم بگیم ؟ مثلا به طور تقریبی می تونیم بگیم از بین هر ۱۰۰ سیاره یک سیاره شبیه زمین وجود داره که در اون انسان زندگی می کنه (نسبت ۱ از صد یک مثال هست و ضمنا این نسبت در کهکشان ما هر عددی باشه در کهکشان های دیگر متفاوته ) اما ممکنه انواع دیگری از حیات مانند موجودات سبزی که در فیلم ها می بینیم در برخی سیارات وجود داشته باشه و یا موجوداتی که فقط در خیالات ما هستند در سیاراتی دیگر با شرایطی متفاوت وجود داشته باشه .
    بخش ۳ ) ضمنا به یاد داشته باشیم همانطور که موجوداتی که در سیارات دیگر هستند برای ما فضایی محسوب می شن ، ما نیز برای اونها فضایی محسوب می شیم .
    در کل برای موجودات هر سیاره ، موجودات سیارات دیگر فضایی محسوب می شن ؛ همان طور که برای مردم هر کشور ، مردم کشور های دیگر خارجی محسوب می شن .
    بخش ۴ ) وویجر بیش از ۱۰۰ هزار سال طول می کشه تا به نزدیک ترین منظومه به زمین برسه !!!
    باید به فکر سفینه هایی با سرعت هایی فرا تر از سرعت نور باشیم . برای شروع ارتباط با سیارات دیگر می تونیم با سرعت ۱۰C شروع کنیم البته پیدا کردن موادی که بتونن ما رو به اون سرعت برسونن و همچنین موادی برای بدنه ی سفینه که در دماهای بسیار بالا متلاشی نشن خیلی سخته شاید مجبور بشیم خودمون این مواد رو بسازیم .
    بخش ۵ ) نکته ی دیگر اینه که به نظر من استفاده از تلپورت برای حرکت در فضا یک کار غیر عاقلانه است و فقط برای جابجایی در داخل زمین می تونیم از اون استفاده کنیم ( البته اگه تلپورت توانایی جابجایی اجسام بزرگ با سرعت نور رو همچون اجسام کوچک داشته باشه ) . اما چرا ؟
    ۱ ) محدودیت سرعت : با استفاده از تلپورت نمی تونیم سریع تر از نور حرکت کنیم .
    ۲ ) باید یک گیرنده در مقصد ما وجود داشته باشد .
    ۳ ) احتمال منحرف شدن از مسیر تحت تاثیر انرژی های دیگر و باقی ماندن به شکل انرژی