طلوع خورشید بر فراز رودخانه میاس

2
215

Ahmetvaleev_MG_7105-Panorama-1x900
آغاز هر روز بر سیاره ما، زمین می تواند آغازی بی سر و صدا داشته باشد در همان هنگام که طلوع خورشید آسمان در افق شرقی طلایی خود را روشن می کند. این چشم انداز طلوع، چنین لحظه ایی را در آغاز یک روز زمستانی در ۱۵ فوریه به تصویر کشیده است. در مه صبحگاهی، جریان آرام و آینه وار رودخانه میاس با منظره جنگل در نزدیکی چلیابینسک در روسیه دیده می شود. اما ابر به حرکت در آمده در آسمان قطار تدوام دارِ در حال تکامل از شهاب چلیابینسک است. رد بجا مانده از این سنگ آسمانی که ۱۸ دقیقه قبل‌تر بالای شهر منفجر شده به بیش از ۱۰۰۰ نفر صدمه زده است. از این واقعه که به خوبی ثبت شده است تعداد بسیار زیادی فیلم از وب‌کم‌ها و دوربین‌های داخل خودروها به جا مانده است که در بازسازی مسیر شهاب‌سنگ و شناخت مدار اولیه‌ی آن کمک بسیار بزرگی کرده‌اند. نتایج اولیه نشان می دهد که منشا این شهابسنگ متعلق به سیارک های رده آپولوی گذرنده از زمین است.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130302.html