بیگ بنگ: تحقیقات جدید ناسا نشان می دهند که احتمالا طوفان­های خورشیدی باعث ایجاد جرقه در نواحی قطبی ماه می­ شوند. این جرقه­ ها در این نواحی که به طور دائم در سایه هستند، ممکن است باعث تبخیر و ذوب خاک ماه شوند. حتی این احتمال وجود دارد که مقدار این تبخیر به اندازه تبخیر سطحی هنگام ِ برخورد شهاب سنگ ها باشد. این تحقیقات می­تواند در آینده تبدیل به مدارکی برای شناخت تاریخچه ماه و منظومه شمسی شوند.

این یک نقشه مناطق همیشه در سایه (آبی رنگ) در سطح ماه را نشان می دهد که حدود سه درصد از قطب جنوب این قمر را پوشش می دهد.
این یک نقشه مناطق همیشه در سایه (آبی رنگ) در سطح ماه را نشان می دهد که حدود سه درصد از قطب جنوب این قمر را پوشش می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، همانگونه که می­دانید ماه تقریبا جوی ندارد و مداوم در معرض محیط خشن فضا قرار دارد. مثلا شهاب سنگ­هایی که سطح رویی ماه به اسم “ریگولیت” را به طور مداوم بمباران می­کنند. این بمباران باعث شده که 10 درصد سطح ریگولیت ماه ذوب یا بخار شود. حالا بر اساس تحقیقات جدید به نظر می­رسد که این درصد برای قسمت­هایی که در همیشه در سایه هستند نیز برقرار باشد. مشخص شده است که تبخیر این قسمت ها احتمالا توسط طوفان­های خورشیدی صورت گرفته است.

همانگونه که می­دانید میدان الکترومغناطیسی سیاره ما از زمین در مقابل طوفان­های خورشیدی محافظت می­کند. ذرات پر انرژی که توسط فعالیت ­های خورشیدی به فضا پرتاب می ­شوند بر روی ماه فرود می ­آیند. یون­ها و الکترون­ها دو گروه از این ذرات پر انرژی هستند. یون­ها به دلیل بزرگی اندازه نمی­توانند به سطح رویی ماه نفوذ کنند و با اتم های لایه رویی برخورد می­کنند. اما الکترون­ها به لایه ی عمیق تری نفوذ می­کنند. الکترون­ها بار منفی و یون­ها بار مثبت دارند. به این دلیل جذب بارهای ناهم نام، یون­ها و الکترون­ ها به سمت یکدیگر جذب و همدیگر را خنثی می­ کنند.

این تصویر هنری نشان می دهد که چگونه ذرات پر انرژی خورشیدی باعث شکست دی الکتریک در سطح ماه می شود.
این تصویر هنری نشان می دهد که چگونه ذرات پر انرژی خورشیدی باعث شکست دی الکتریک در سطح ماه می شود.

به خاطر سرد بودن نواحی سایه ­دار، سطح “ریگولیت” ماه از نظر هدایت الکتریکی خیلی ضعیف است. بنابراین موقع برخورد طوفان­های خورشیدی به سطح ماه، انتظار می ­رود که ریگولیت در مقابل جریان دادن تخلیه الکتریکی گفته­ شده در بالا بسیار ضعیف عمل کرده و پدیده شکست دی الکتریک اتفاق بیفتد. این فرآیند احتمالا سطح ریگولیت ماه را دچار تغییر می­کند.

ترجمه: ابراهیم دبیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: upi.com, nasa

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام و خسته نباشید.
    یه سؤالی دارم که خیلی ربطی به موضوع این مطلب نداره اما نمی دونستم کجا باید بپرسم:
    سؤالم اینه که چرا ما همیشه فقط یک روی ماه رو می بینیم؟ و این رخ ماه برای ما عوض نمیشه؟
    چرا چرخش ماه مثل چرخش زمین نیست؟