بیگ بنگ: کاوشگر اینسایت ناسا بتازگی در مریخ طولانی‌ترین و بزرگترین زلزله را شناسایی کرد. این سطح‌نشین در روز 18 سپتامبر 2021 در هزارمین روز فعالیت خود در مریخ، زلزله‌ای 4.2 ریشتری را ثبت کرد که تقریباً یک ساعت و نیم این سیاره را لرزاند.

ss mars insight mnبه گزارش بیگ بنگ، این سومین زلزلۀ بزرگی است که در چند وقت اخیر در مریخ شناسایی شده است: در 25 آگوست دو مریخ لرزه به بزرگی 4.2 و 4.1 ریشتر شناسایی شد. پیش از این بزرگترین زلزله‌ای که اینسایت ثبت کرد، ۳.۷ ریشتر و در سال ۲۰۱۹ بود.  اینسایت مجهز به یک لرزه‌سنج برای شناسایی زلزله در مریخ است و با ابزار خود می‌تواند اطلاعاتی مانند علائم حیاتی سیاره، پالس و دمای آن را بررسی نماید. زلزله‌های بزرگ در مریخ اطلاعات قابل توجهی درباره این سیاره فراهم می‌کنند. محققان می‌توانند با استفاده از امواج لرزشی آنها درباره ترکیبات هسته مریخ اطلاعاتی به دست بیاورند.

در حالی‌که دانشمندان مشغول مطالعه مریخ لرزه 18 سپتامبر هستند، تیم مطالعه کاوشگر اینسایت در مورد زلزله‌های 25 آگوست اطلاعات بیشتری در دست دارند. به گفته دانشمندان، لرزه‌­های 25 آگوست دو نوع مختلف بودند. لرزه 4.2 ریشتری که در فاصله 8500 کیلومتری از کاوشگر اینسایت رخ داد، دارای ارتعاشات آهسته و فرکانس پایین بود، درحالی‌که لرزه 4.1 ریشتری ارتعاشات سریع و فرکانس بالا داشت. همچنین لرزه 4.1 ریشتری در فاصلۀ 925 کیلومتری سطح‌نشین رخ داد.

mars best moments mars globe valles marineris enhanced super

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد احتمالا دره مارینر منشاء این مریخ‌لرزه‌ها است. این دره که بیش از ۴ هزار کیلومتر طول دارد در خط استوای مریخ شکافی ایجاد کرده است. مرکز تقریبی این دره­‌ از کاوشگر اینسایت 9700 کیلومتر فاصله دارد. وجه مشترک این زلزله‌ها این است که هر دو در طول روز و در طوفانی­‌ترین حالت در مریخ رخ داده‌اند. زلزله‌سنج اینسایت معمولاً زلزله‌ها را در شب پیدا می‌کند در هنگامی‌که سیاره خنک می‌شود و باد کم می‌شود. اما سیگنال‌های این لرزه‌ها آن‌قدر بزرگ بودند که از هر سروصدای ایجاد شده توسط باد هم بلندتر بودند.

photo

با توجه به اینکه ۸۰ درصد سطح صفحات خورشیدی “اینسایت” با غبار پوشیده شده، محققان ناسا احتمال می‌دهند تا آوریل 2022 سطح انرژی “اینسایت” کاهش پیدا کند و پس از مدت کوتاهی این سطح‌نشین از کار بیفتد. به همین دلیل دانشمندان در تلاشند تا جزئیات بیشتری از منبع این زلزله‌ها و جهت حرکت امواج لرزه‌ای پیدا کنند. به گفتۀ محققان هسته‌ی مریخ احتمالا هنوز مثل زمان تشکیل یعنی ۴.۵ میلیارد سال پیش مذاب مانده است. اطلاعات درباره‌ی بخش‌های درونی مریخ به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوۀ شکل‌گیری سیارات سنگی منظومه‌ی شمسی را با یکدیگر مقایسه کنند و شباهت و تفاوت‌ آنها را بیابند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: businessinsider.fr , sci-news.com