عکسی جدید از فعالیت های شدید خورشید

0
154

بیگ بنگ : ناسا با استفاده از رصدخانه دینامیک خورشیدی(SDO) در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ عکسی فرا بنفش از یک فوران خورشیدی قدرتمند را به ثبت رساند.

عکسی از خورشید که در طیف فرا بنفش ثبت شده است.

به گزارش بیگ بنگ، شراره های خورشیدی، طغیان عظیمی از پرتو الکترومغناطیسی در خورشید است که به مدت یک دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد. این وقایع در تمام طول موج در سراسر طیف سنج الکترومغناطیسی از جمله: اشعه گاما، اشعه فرا بنفش، اشعه ایکس و امواج رادیویی قابل بررسی میباشد.

برخی از اشعه های مضر خورشیدی از جو زمین عبور می کنند که می توانند از لحاظ جسمانی روی سلامتی انسان ها تاثیر گذار باشند، همچنین این امواج می توانند مزاحمتی برای سیگنال های ماهواره ها (GPS) و ارتباطات ایجاد کنند.

تصویری هنری از رصدخانه دینامیک خورشیدی یا (Solar Dynamics Observatory)

دانشمندان شراره های خورشیدی را براساس روشنایی در طول موج اشعه ایکس طبقه بندی می کنند. سه دسته از شراره های خورشیدی از جمله C ، M و X  وجود دارد. فوران کلاس M از نوع متوسط میباشد، به طور کلی این فوران ها باعث خاموشی رادیویی می شود و بر روی مناطق قطبی سیاره ی ما تاثیرگذار است و باعث شکل گیری شفق های قطبی زیبا می شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sci-new.com