بیگ بنگ: آیا غولی در IC 1396 وجود دارد؟ سحابی معروف تنه فیل ناحیه ای از گاز و گرد و غبار میباشد که عمدتا از ستاره های جوانی با عمر کمتر از صدهزار سال شکل گرفته که ظاهری عحیب و ترسناک دارد.

ic1396a_kpno4m_960Credit & Copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage) & H. Schweiker WIYN, NOAO, AURA, NSF

اما تنها غول واقعی اینجا، ستاره ای پرنور و جوان میباشد که فاصله آن از زمین بسیار بیش از آن است که بتواند آسیبی به ما برساند. این ستاره ها فوران بادها و ذرات ساطع شده از ابرهای کوچک، گرد و غبار تیره که به گلوبلوت ( globulettes ) معروف هستند را به داخل هل می دهند. در مرکز این منطقه ابر غول M2 وجود دارد که انرژی معادل 350000 برابر قدرتمند تر از خورشد ما را از خود ساطع می کند. این سحابی مخلوطی از گازهای درخشان کیهانی و ابرهای گرد و غباری میباشد که انتشار گازهای متراکم ماورابنفش باعث ایجاد حفره هایی در سحابی شده است. منطقه  IC ۱۳۹۶ در فاصله 3000 سال نوری از ما قرار دارد و توسط  یک منطقه نسبتا کم نور احاطه شده و قسمت بزرگی از آسمان را به گستردگی بیش از ۱۰ قرص کامل ماه تشکیل می دهد.

منبع: apod