بیگ بنگ: فضاپیمای جونو ناسا در تاریخ 1 آوریل 2018  دوازدهمین گردش مداری خود را به دور مشتری انجام داد و توانست، تصاویر فوق‌العاده‌ای را از این غول گازی به زمین ارسال نماید.

به گزارش بیگ بنگ، جونو در آگوست 2011 توسط موشک اطلس V 551 از کیپ کاناورال فلوریدا، به فضا پرتاب شد و در جولای 2016 وارد مدار خود شد. این تصاویر از مشتری در تاریخ 1 آوریل گرفته شده یعنی زمانی که این فضاپیما دوازدهمین پرواز نزدیک خود را در اطراف ِ این سیاره انجام داد. این کاوشگر فضایی در مداری قطبی که در اطراف سیاره غول پیکر مشتری  قرار دارد، جای گرفته لکن بیشتر بخش‌های این مدار از سطح مشتری دور هستند.

هر 53 روز یک بار، مسیر جونو از بالای قطب شمالی سیاره مشتری بدان نزدیک می‌شود و این درست همان جایی است که گذرگاه 2 ساعته از قطب به قطب برای پرواز از شمال به جنوب آغاز می‌گردد. در طول این پرواز، فضاپیمای جونو، به کاوش بخش‌های نهفته در زیر پوشش ابری و مه آلود این سیاره می‌پردازد و سرخی آن را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمنشا این سیاره، ساختار، فضا و میدان مغناطیسی‌اش بررسی می‌کند.

در تاریخ 1 آوریل 2018، کاوشگر جونو با موفقیت دوازدهین پرواز نزدیک به مشتری خود را زمان پر جو(نق انجام داد. در ایبن پروزار فضاپیما در نزدیکترین فاصله تا سیارۀ مشتری، حدود 3500 کیلومتر از ابرهای مشتری فاصله داشت.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ