فضاپیمای جونو تصاویر نفسگیری از مشتری ثبت کرد

بیگ بنگ: فضاپیمای جونو ناسا در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۱۸  دوازدهمین گردش مداری خود را به دور مشتری انجام داد و توانست، تصاویر فوق‌العاده‌ای را از این غول گازی به زمین ارسال نماید.

به گزارش بیگ بنگ، جونو در آگوست ۲۰۱۱ توسط موشک اطلس V 551 از کیپ کاناورال فلوریدا، به فضا پرتاب شد و در جولای ۲۰۱۶ وارد مدار خود شد. این تصاویر از مشتری در تاریخ ۱ آوریل گرفته شده یعنی زمانی که این فضاپیما دوازدهمین پرواز نزدیک خود را در اطراف ِ این سیاره انجام داد. این کاوشگر فضایی در مداری قطبی که در اطراف سیاره غول پیکر مشتری  قرار دارد، جای گرفته لکن بیشتر بخش‌های این مدار از سطح مشتری دور هستند.

هر ۵۳ روز یک بار، مسیر جونو از بالای قطب شمالی سیاره مشتری بدان نزدیک می‌شود و این درست همان جایی است که گذرگاه ۲ ساعته از قطب به قطب برای پرواز از شمال به جنوب آغاز می‌گردد. در طول این پرواز، فضاپیمای جونو، به کاوش بخش‌های نهفته در زیر پوشش ابری و مه آلود این سیاره می‌پردازد و سرخی آن را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرمنشا این سیاره، ساختار، فضا و میدان مغناطیسی‌اش بررسی می‌کند.

در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۱۸، کاوشگر جونو با موفقیت دوازدهین پرواز نزدیک به مشتری خود را زمان پر جو(نق انجام داد. در ایبن پروزار فضاپیما در نزدیکترین فاصله تا سیارۀ مشتری، حدود ۳۵۰۰ کیلومتر از ابرهای مشتری فاصله داشت.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.