بیگ بنگ:  در یک دستاورد تاریخی، فضاپیمای سپیده دم ناسا پس از سفری 7.5 ساله، وارد مدار سیاره کوتوله سرس شد، این فضاپیما در پیام توئیتری خود نوشت: « من در مدار “سرس” هستم.»

این عکس را فضاپیمای سپیده دم در روز ۱ مارس 2015، از فاصله ی 48000 کیلومتری و پیش از ورود به مدار سرس گرفته است.

به گزارش بیگ بنگ، تیم کنترل مأموریت فضاپیمای سپیده دم(Dawn) در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا، اعلام کرد این فضاپیما در ساعت 13:36 به وقت گرینویچ (ساعت 17:06 به وقت تهران) روز جمعه ۶ مارس 2015 به دام گرانش این سیاره ی کوتوله افتاده و در سلامت کامل به گرد سرس در حال چرخش میباشد. آخرین عکسی ارسالی، سرس را همچون یک هلال نشان می دهد. در تصویر جدید بیشتر سطح این سیارۀ کوتوله در سایه قرار دارد، زیرا مسیر سپیده دم طوری است که تا اوایل ماه آوریل، در سمتِ تاریک سرس قرار خواهد داشت، اما زمانی که فضاپیما از سمت تاریک بیرون بیاید، تصاویر بهتر و آشکارتری ارسال خواهد نمود.

فضاپیمای سپیده دم با هدف بررسی ویژگی‌های منحصر بفرد سیاره کوتوله سرس، سال 2007 به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر 4.9 میلیارد کیلومتری و پس از گذشت 7.5 سال سرانجام به مقصد رسید. سپیده دم نخستین فضاپیمایی است که موفق به مدارگردی حول یک سیاره کوتوله شده است. پیشتر این فضاپیما از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ در مدار سیارک غول پیکر وستا بود و هزاران تصویر از این سیارک مخابره کرد.

این عکسها را فضاپیمای سپیده دم در روز 19 فوریه 2015، از فاصله ی حدود 49000 کیلومتری از سرس گرفته است.

سرس در سال ۱۸۰۱ میلادی توسط جوزپه پیاتزی، ستاره شناس ایتالیایی کشف شده و نخستین بار بعنوان يك سيارك معرفي شد زيرا اخترشناسان نتوانستند از گرد بودن آن اطمينان حاصل كنند، اما در سال 2006 و پس از ايجاد دسته‌ بندي سياره كوتوله،‌ سرس نيز به ليست سياره‌هاي كوتوله منظومه خورشيدي افزوده شد. این سیاره کوتوله حدود 4.5 میلیارد سال قبل از گاز و گرد و غبار شکل گرفته است؛ برخلاف سیارات واقعی، سرس در وضعیت توسعه گرفتار شده و هیچگاه فراتر از یک سوم اندازه ماه رشد نکرده است.

مأموریت 473 میلیون دلاری سپیده دم تا ژوئن 2016 ادامه خواهد یافت، در این مدت، سطح سنگی سیاره کوتوله سرس و ویژگی‌های منحصربفرد آن شامل نقاط درخشان عجیب و دهانه‌های برخوردی کم‌عمق مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت، همچنین این فضاپیما به دنبال علائم بخار آبی است که از سطح سرس برمی‌خیزند؛ این پدیده سال گذشته توسط رصدخانه فضایی هرشل اروپا گزارش شد. سپیده دم براي يك سال در مدار سرس باقي‌ خواهد‌ ماند، تا اينكه در نهايت سوخت آن به پايان خواهد رسید. مسئولان اين پروژه اميدوارند در اين دوره زماني بتوانند معماهاي زيادي درباره سرس و چگونگي شكل‌گيري منظومه ی خورشيدي را حل كنند.

نویسنده و ترجمه: سمیر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ