130320171603_624x351_123548370

برای اولین بار شماری از دانشمندان می گویند به این باور رسیده اند که فضاپیمای ویجر-۱ اکنون منظومه شمسی را ترک کرده است.
اگر این خبر تایید شود، ویجر اولین ماشین ساخت بشر است که از منظومه ما بیرون می رود.

ویجر در سال ۱۹۷۷ یعنی ۳۵ سال قبل زمین را ترک کرد و اکنون ۱۸ میلیارد کیلومتری از ما فاصله دارد که ۲۳ برابر فاصله زمین از خورشید است.
دانشمندان در چند سال اخیر به دنبال جمع آوری شواهد خروج آن از منظومه شمسی بوده اند.
فضاپیما در این مدت ناظر تغییراتی محیطی بوده که حاکی از قرار داشتن آن در منطقه مرزی منظومه است.
اکنون بعضی از محققان می گویند که به باور آنها این فضاپیما از حیطه نفوذ خورشید موسوم به هلیوسفر خارج شده. هلیوسفر یک حباب مغناطیسی از ذرات باردار است که منظومه شمسی را احاطه کرده.
voyagers_heliosheath.jpg.CROP.original-original
ویجر 1 در سال 1977 سفرش را آغاز کرد و در حال خارج شدن از حباب مغناطیسی منظومه شمسی و وارد شدن به فضای بین ستاره ای به تصویر کشیده شده است. فضاپیمای خواهر آن، ویجر 2 (زیر ویجر 1) در حال خروج از منظومه شمسی به تصویر کشیده شده است.

این ادعا در مقاله ای که به زودی در مجله “نامه های تحقیقات ژئوفیزیکی” منتشر خواهد شد مطرح شده است.
با این حال هستند کارشناسانی که هنوز در این مورد تردید دارند.
سوزان داد، مدیر پروژه ویجر اخیرا به بی بی سی، گفت: “پنج عدد از ابزارهای فضاپیما هست که هنوز کار می کند و ما اکنون در داده های دریافتی شاهد این هستیم که درحال ورود به حیطه میان ستاره ها هستیم. شاهد اتفاقاتی هستیم که به این باور دامن می زند که روی چنین مرزی هستیم.”
شواهدی که خانم داد از آن حرف می زند شامل افت شدت ذرات خورشیدی و شدت گرفتن اشعه های کیهانی است که از فضای میان ستاره ای می آید. شاهدی که به خصوص اساس یافته تازه است به اواخر ماه اوت در تابستان گذشته بازمی گردد.
پروفسور بیل وبر از دانشگاه ایالتی نیومکزیکو در لاس کروسس از نویسندگان مقاله تازه می گوید که ظرف فقط چند روز، شدت تشعشعات هلیوسفری کاهش پیدا کرد و شدت اشعه کیهانی بالا رفت چیزی که نشانه خروج فضاپیما از هلیوسفر است.
ناسا می گوید این برداشت در میان کسانی که روی این پروژه کار می کنند همگانی نیست و پروفسور وبر اذعان می کند که بحث در این مورد ادامه دارد.
هدف اولیه ماموریت این کاوشگر مطالعه سیارات دورافتاده منظومه شامل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون بود، ماموریتی که در سال ۱۹۸۹ کامل شد، اما همچنان به مسیرش ادامه داد.
مسیر کاوشگر بعد از آن تغییر داده شد تا در جهت کلی مرکز راه شیری به حرکت در آید.
تولید الکتریسیته از منبع پلوتونیومی ویجرها ده تا ۱۵ سال دیگر متوقف خواهد شد که در آن مرحله ابزارها و فرستنده های آنها از کار خواهد افتاد.

منبع: BBC