بیگ بنگ: گروهی از دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست با هدایت پروفسور سارا سیگر، معتقدند که گازهای گسیل شده توسط حیات بیگانه ی شکل گرفته در سیارات فراخورشیدی، میتوانند از راه دور و با استفاده از تلسکوپ ها شناسایی شوند. اما این گازها ممکن است ترکیبات متفاوتی از آنچه در اتمسفر سیاره ما وجود دارد داشته باشند.

image_1784e-Kepler-Exoplanetsبه گزارش بیگ بنگ، پروفسور سیگر و همکارانش توضیح دادند که تاکنون هزاران سیاره ی فرا خورشیدی نزدیک شناسایی شده اند و برنامه ها برای ظهور نسل بعدی تلسکوپ های فضایی و زمینی در حال تقویت دوباره پیش بینی هایی هستند که معتقدند در دهه پیش رو تعدادی سیاره ی زیست پذیر می توانند شناسایی گردند. حتی پیش بینی های فراتری مبنی بر شانس پیدا کردن علائم حیات بر روی این سیارات زیست پذیر با روش گازهای اثر زیستی نیز وجود دارد.

این تیم پیشنهاد میدهد که باید کلیه ی مولکول های پایدار و ذاتاً فرار را به عنوان گازهای اثر زیستی در نظر گرفت. مقاله ی چاپ شده ی پروفسور سیگر و دیگر نویسندگان در مجله ی Astrobiology، قدم اولیه در شناسایی چنین گازهایی را با انجام جستجوی گسترده ای به دنبال مولکولهایی با شش اتم بدون هیدروژن و یا کمتر دانستند.

به منظور افزایش شانس شناسایی گازهای اثر زیستی، آنان این فهم را که همه مولکولهای پایدار و یا ذاتاً فعال باید در ابتدا به عنوان گازهای اثر زیستی پاینده در نظر گرفته شوند، ارتقا داده اند. آنها رویکرد جدیدی را برای موضوع گازهای اثر زیستی، با فراهم آوردن لیستی مرتب از مولکول های فرار در گروه های متفاوت ارائه داده اند. یک لیست کامل شامل ِ شش اتم بدون هیدروژن و یا کمتر ارائه شده که مجموعا شامل 14000 مولکول می باشد. حدود 2500 عدد از آنها ترکیبات CNOPSH (کربن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر، سولفور، و هیدوژن) هستند.

این تیم همچنین تشریح می کند که چگونه این لیست می تواند به بهبود فهم ما نسبت به محدودیت های بیوشیمی بر روی زمین کمک کند. به گفته دکتر نانسی کیانگ، ویرایشگر میان رده مجله اختر زیست شناسی و دانشمند موسسه ی ناسا گودارد برای مطالعات فضا، این کار او را به یاد سفر دریایی داروین بر روی کشتی بیگل و کشتی رانی او به دور دنیا به منظور تحقیق در مورد تنوع وسیعی از حیات، می اندازد.

همزمان با شتاب گرفتن کشفیات سیارات فرا خورشیدی، جستجوی ها برای پیافتن حیات خارج از سیاره زمین در مرحله ای به طور مشابه هیجان انگیز و جدید قرار دارد، اما تحقیقات در این زمینه به سرعت در حال رشد می باشد. به جای شبکه بندی موجودات عجیب زیر دریا، محققان هزاران مولکول گاز نادر که ذاتاً بیوژنتیک میباشند را جستجو و پیدا کرده اند. این نتایج قسمت جدیدی از جستجوها برای شناسایی مولکولهای بزرگتر، بررسی مبدا و سرنوشت آنها در زمین و همچنین توضیح درونی آنها به عنوان نشانه ای از حیات فرا زمینی را تحت تاثیر قرار می دهد.

ترجمه: فرزانه شباهنگ/ سایت علمی بیگ بنگ