بیگ بنگ: زمانی نظریه‌ی جهش بزرگ(Big Bounce) غیرممکن تصور می‌شد، اما دو فیزیکدان دوباره آن را زنده کردند. بر طبق نظریه بیگ بنگ، یک نقطه با چگالیِ بی‌نهایت باعث شکل‌گیری کیهان شد؛ ولی شاید این فقط یک چرخه همیشگی از انقباض و انبساط دائمی باشد؟

image eyciwteبه گزارش بیگ بنگ، تحقیقات جدید فیزیک نظری دریچه‌ای را به جهان ِ اولیه گشوده‌ است. به گفته محققان شاید این فقط آخرین تکرار چرخه‌ از جهش ِ بیگ بنگ باشد که حداقل برای یک بار و احتمالاً برای همیشه ادامه داشته است. مطمئناً قبل از اینکه فیزیکدانان تصمیم بگیرند “بیگ بنگ” را به نفع “جهش بزرگ” در نظر بگیرند، این پیش‌بینی‌ نظری باید در برابر هجوم شواهد مشاهداتی ایستادگی کند.

کیهان‌شناسی جهشی

دانشمندان واقعاً تصویر خوبی از اوایل جهان دارند، چیزی که ما آن را تحت عنوان نظریه‌ی بیگ بنگ می‌شناسیم و دوست داریم. در این مدل، مدت‌ها پیش جهان به مراتب کوچکتر، گرم‌تر و بسیار متراکم‌تر از امروز بود. در آن جهنم 13.8 میلیارد سال پیش، تمام عناصری که ما را به وجود می‌آورند در حدود ده دقیقه ابتدایی شکل گرفتند. این جهان ِ ابتدایی بسیار کوچک بود  و در بعضی نقاط دمایی بیش از چهار میلیارد درجه داشت.

به طرز شگفت انگیزی، این نظریۀ خارق‌العاده با تمام مشاهدات فعلی دانشمندان صادق است. اخترشناسان شواهد زیادی از بیگ بنگ دارند، از چگونگی روند انبساط کیهان، مشاهدۀ پس‌زمینه مایکروویو کیهانی مربوط به 380 هزار سال پس از تولد کیهان گرفته تا اندازه‌گیری فراوانی عناصر سبک‌ و … دریافتند که همه‌ی آنها مطابق با آنچه بیگ بنگ پیش‌بینی می‌کند، است. تا جایی که می‌توانیم بگوییم، این تصویری دقیق از جهان اولیه‌ی ماست. اما می‌دانیم که تصویر بیگ بنگ کامل نیست – یک قطعه پازل گم شده و آن قطعه اولین لحظات ِ جهان هستی است. این یک قطعه‌ی بسیار بزرگ است.

حریق بزرگ

مسئله این است که فیزیکی که ما برای درک کیهان اولیه استفاده می‌کنیم(یک مخلوط کاملاً پیچیده از نسبیت عام و فیزیک ذرات پرانرژی) می‌تواند ما را فقط تا قبل از تجزیه شدن ببرد. همانطور که سعی می‌کنیم عمیق‌تر به اولین لحظات کیهان فکر کنیم، حل مسئله‌ی ریاضی سخت‌تر و دشوارتر می‌شود، تا جایی که آن را رها می‌کنیم.

علامت اصلی که نشان می‌دهد ما هنوز جاهایی را بررسی نکرده‌ایم وجود «تکینگی» یا نقطه‌ای از تراکم بی‌نهایت در ابتدای بیگ بنگ است. این امر به ما می‌گوید که در یک از لحظه، کیهان در نقطه‌ای بسیار کوچک و بی‌نهایت متراکم جای داشت. واضح است که برای حل این مشکل به فیزیک جدیدی نیاز داریم – مجموعه ابزار فعلی ما به اندازۀ کافی خوب نیست.

برای صرفه جویی در وقت، به برخی از فیزیک‌های جدید نیاز داریم، چیزی که بتواند گرانش و سایر نیروها را به صورت ترکیبی در انرژی‌های فوق‌العاده بالا کنترل کند. و این دقیقاً همان چیزی است که نظریه ریسمان ادعا می‌کند: مدلی از فیزیک که توانایی ادارۀ گرانش و سایر نیروها در ترکیب با انرژی فوق‌العاده بالا را دارد. این بدان معنا است که نظریه‌ی ریسمان ادعا می‌کند که می تواند اولین لحظه‌های جهان را توضیح دهد.

طبق مدل “جهش بزرگ” یک جهان جدید می تواند از حالت منقبض قبلی به حالت انبساطی بعدی جهش یابد.

یکی از اولین مفاهیم نظریه ریسمان جهان «اکپیروتیک» است که از کلمه‌ی یونانی «حریق بزرگ» یا آتش گرفته شده است. در این سناریو، اتفاقی رخ داده که ما آن را بعنوان بیگ بنگ(انفجار بزرگ) می‌شناسیم- بیگ بنگ آغاز نبود، بلکه بخشی از یک روند بزرگتر بود.

گسترش مفهوم جهان اکپیروتیک، منجر به طرح نظریه‌ای شد که باز هم با نظریه ریسمان تحریک شده و نام آن کیهان‌شناسی چرخه‌ای می‌باشد. از نظر فنی، ایدۀ جهانی که خود را به طور مداوم تکرار می‌کند هزاران سال قدمت دارد و به قبل از ابداع علم فیزیک باز می‌گردد، اما نظریه‌ ریسمان یک مبنای ریاضیاتی محکم برای این ایده دارد. جهان چرخه‌ای دقیقاً همانطور که تصور می‌کنید پیش می‌رود و به طور مداوم بین “انفجارهای بزرگ” و “بحران‌های بزرگ” برای ابدیت رو به گذشته و برای ابدیت رو به آینده، جهش می‌کند.

قبل از آغاز

اگرچه نسخه‌ اولیه مدل چرخه‌ای با مشاهدات تطبیق نداشت و به نظر ایده‌ای نادرست بود. اما مشعل “جهان اکپیروتیک” در طول سال‌ها روشن نگه داشته شد و مقاله‌ی منتشر شده در ماه ژانویه در پایگاه دادۀ arXiv توانست چین و چروک‌های ریاضیات را کشف کرده و برخی از فرصت‌های از دست رفته قبلی را آشکار سازد. فیزیکدانان “رابرت براندنبرگر” و “زیوی وانگ” از دانشگاه مک گیل کانادا دریافتند که در لحظه‌ی «جهش» هنگامی که جهان ما به یک نقطه‌ی فوق‌العاده کوچک تبدیل می‌شود و به حالت انفجار بزرگ باز می‌گردد، می‌توان همه چیز را در کنار هم قرار داد تا یک نتیجه‌ی مشاهداتی و آزمایش شده بدست آورد.

محققان معتقدند احتمالاً برای یک تریلیون سال جهان به انبساط خود ادامه می‌دهد و یک میدان فرضی(انرژی تاریک) به تامین انرژی آن می‌پردازد. وقتی این میدان انرژی سرانجام به صورت پراکنده رشد کند، کیهان به آرامی تغییر شکل می‌دهد. سپس در طی چند میلیارد سال بعد، ضریب مقیاس انقباضی همه چیز را به یکدیگر نزدیکتر می‌کند و انقباضِ جهان باعث شارژ مجدد میدان انرژی می‌شود. این میدان دمای کیهان را افزایش داده و اتم‌های آن را تبخیر می‌کند. سپس جهش رخ می‌دهد و  چرخه‌ای نو با “بیگ بنگ” آغاز می‌شود.

به عبارت دیگر، فیزیک پیچیدۀ این دوران حیاتی (و مسلماً درک درستی از آن وجود ندارد) ممکن است در واقع اجازه دهد تا یک دیدگاه اساسی در مورد زمان و مکان خودمان در کیهان داشته باشیم. اما برای آزمایش ِ کامل این مدل باید منتظر نسل جدیدی از آزمایش‌های کیهان‌شناسی باشیم.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

9 دیدگاه

  1. یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکی نبود اینو از بچگی شنیدیم و واقعیت هم همینه قبل از بیگ بنگ عالم مادی عالم سه بعدی وجود نداشت زمان وجود نداشت مکان وجود نداشت بعد از بیگ بنگ بود که تمام این‌ها به وجود اومد برای زمانی که نبود نمیشه چیزی ، فرضیه ای یا قانونی مطرخ کرد
    اگرهم بشه ما نمیتونیم
    چون هیچ اگاهی و تجسمی نسبت به چیزی که خارج از بعد ماده انرژی زمان و مکان باشه نداریم

  2. اگه جهان محدود و قابل پیش بینی واندازه گیری باشه که فرقی نمیکنه تحت چه پروسه ی(پیچیده ای) شکل گرفته یا قبل از اون…
    اگرم اینطور نباشه که چه فرقی می کنه که چه کسی(کسانی) چه پروسه ای در نظر دارن برای شکل گیری یا قبلش چون در هرصورت اشتباه میکنن..

  3. قبل و بعدی به نظر من در باره بیگ بنگ نباید با قطعیت مطرح شود . این پروسه زمانمندی ندارد . چون یک فرضیه است.

    1. درست است پیش از بیگ بنگ زمانی نبوده است.‌اما این نظریه تا انجا که میدانم با همه فاکتورها و سوالات در هماهنگی است و مانند مدل اتمی جوابگوی همه نیازهای ما است..گرچه بدرستی کسی نمیتواند این لحظات اولیه را بطور دقیق بازسازی کند انا الگوی پیشنهادی کاملا پاسخ دهنده سوالات مطرح شده است..پیروز باشید

    2. دوست عزیز برندگان نوبل فیزیک درین باره صحبت میکنن کسانی که درک بسیار بهتری از شما درباره ی تئوری دارن اگر فکر میکنید بهتر ازون ها مفاهیم فیزیک و سیاه چاله ها مخصوصا رو درک میکنید یافته هاتون رو منتشر کنید یا اینکه سکوت کنید…

      1. ارمین عزیز طرز تفکر شما دقیقا شبیه به کشیشان قرون وسطی است که خود را عالم به تمام علوم آفرینش می دانستند و هر کس که مخالف آنها حرفی می زد را سرکوب می کردند.
        روزگاری در دنیای پزشکی هم چنین ادعاهایی می شد ولی با آمدن ویروس کرونا معلوم شد که بسیاری از کسانی که خود را عالم به شناخت رموز پزشکی می دانستند نتوانستند راه حلی بیش از ماسک زدن و شستن دست ها را به مردم ارائه دهند.
        انسان چه اسرار کیهان و هستی را درک کند و چه نکند فرقی برای آفرینش نمی کند و آفرینش کار خود را در نهایت نظم و پیچیدگی و دقت و زیبایی انجام می دهد و نیازی به تایید یا عدم تایید نگرش انسان ندارد.
        پس بهتر است که شما و کسانی امثال شما ، سکوت اختیار کنند و برای رموز آفرینش تکلیف تعیین نکنند.