بیگ بنگ: بوئینگ تا سال 2021 قدرتمندترین موشک جهان را برای ناسا می‌سازد. موشک SLS می‌تواند حدود 38 تن انواع کالا و ابزار را به ماه و مریخ حمل کند.

sls block noeas afterburner engmarkings smبه گزارش بیگ بنگ، سیستم پرتاب فضایی(SLS) بعد از تکمیل، ارتفاعی بیشتر از مجسمه آزادی دارد. این راکت که نیروی رانش آن بیشتر از ۹ میلیون پوند خواهد بود، می‌تواند حدود ۳۸ تن انواع کالا و ابزار را به ماه حمل کند. به گفته مت داگان مدیر عملیات شرکت بوئینگ، موشک اس ال اس برای سفرهای طولانی مدت به دیگر سیارات منظومه‌شمسی قابل استفاده بوده و فضانوردان می‌توانند برای مدت‌های طولانی در آنها کار و زندگی کنند.

vtloHMBdyisJEet
نمای موشک اصلی SLS که توسط بوئینگ در حال ساخت است. مرکز فضایی استنیس نزدیک خلیج سنت لوئیس

این موشک که تحت نظارت ناسا تولید می‌شود مجهز به چهار موتور آر اس ۲۵ است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ تکمیل شود. زمان دقیق تکمیل این راکت هنوز اعلام نشده است. این موشک پس از تکمیل در اولین گام ناسا برای رسیدن به هدف خود برای فرود انسان بر ماه در سال ۲۰۲۴، ابتدا در سال ۲۰۲۱ کپسول بدون سرنشین «اوریون» را به اطراف ماه می‌برد. این ماموریت « آرتمیس ۱» نام دارد.

sls block expanded view
اجزای مختلف موشک سیستم پرتاب فضایی

SLS بزرگ‌ترین راکتی است که از زمان ماموریت‌های آپولو به ماه به پرواز در می‌آید؛ فضاپیمای آپولو توسط موشک «ساترن ۵» (Saturn V) به فضا برده شد. ساترن ۵ با ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر بزرگ‌ترین موشکی است که تاکنون ساخته شده‌ است، اما اکنون راکت SLS ناسا از ساترن ۵ نیز بزرگ‌تر است. قسمت‌های مختلف SLS همانند ساترن ۵، در موقعیت‌های مختلفی در حال ساخت است و مرحله اول SLS در همان تاسیساتی در حال سرهم‌بندی است که مرحله اول موشک ساترن ۵ در آنجا مونتاژ شد.

artemisi mobile launcher
موشک SLS پس از تکمیل این شکلی می‌شود.

اما همانطور که ناسا به سمت اولین پرواز SLS حرکت می کند و فضاپیمای اوریون را در مدار به دور ماه قرار می‌دهد، این موتورهای موشک نیستند که مسئولین نگران آنها هستند، بلکه نرم افزاری است که تمام کارهای موشک را کنترل می‌کند، از تعیین مسیر آن گرفته تا باز و بسته کردن دریچه‌های جداگانه. در ویدئوی زیر آزمایش احتراق یکی از بوسترهای(موشک‌‌های) کناری سیستم پرتاب فضایی(SLS) را می‌بینیم.

سه سال پیش، بازرس کل ناسا گزارش داد که ناسا بین سال‌های 2012 تا 2016 بیش از 15 میلیارد دلار برای SLS، فضاپیمای اوریون و سیستم‌های زمینی مرتبط با آنها هزینه کرده است. برآورد می‌شود که این مبلغ به 23 میلیارد دلار برسد. این گزارش بوئینگ، پیمانکار اصلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که «دامنه‌ی کاری که باید انجام شود و بنابراین اندازه و مهارت نیروی کارِ مورد نیاز را دست کم می‌گیرد.» گزارش دیگری که سال گذشته توسط دفتر پاسخگویی دولت منتشر شد، نشان داد که علی‌رغم عملکرد ضعیف بوئینگ، ناسا به دلیل دریافت امتیازات بالا در ارزیایی‌ها، همچنان ده‌ها میلیون دلار “هزینۀ جایزه” را به آن پرداخت می‌کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: cnet.com , NASA , washingtonpost.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. الان که ترامپ تو انتخابات پیروز نشد احتمال داره ماموریت ارتمیس لغو بشه؟