ماهواره تس، یک سیارۀ مشتری داغ کشف کرد

0
25

بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از داده‌های ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS) یک سیارۀ مشتری داغ ِ فراخورشیدی کشف کرد که به دور ستارۀ نوع F بنام HD 2685 می‌چرخد.

image e HD b
تصویر هنری از سیارۀ مشتری داغِ HD 2685b

این سیاره فراخورشیدیِ تازه‌ کشف‌ شده، که HD 2685b نامگذاری شده، حدود ۶۴۶ سال نوری با زمین فاصله دارد. این جهانِ بیگانه تقریباً ۱٫۴۴ برابر بزرگتر از مشتری و ۱٫۲ برابر سنگین‌تر از مشتری است. این سیاره هر ۴٫۱۳ روز یک بار و با فاصله ۰٫۰۶ واحد نجومی، به دور ستارۀ خود، می‌چرخد. “ماتیاس جونز” اخترشناسِ سازمان فضایی اروپا و همکارانش، گفتند: «این منظومه نمونه معمولی‌ای از مشتری داغِ متورم در مدارِ دایره‌ای است.»

image e HD
در مرکز این عکس ستارۀ HD 2685 را مشاهده می کنید.

ستارۀ مادری که TIC 267263253 و TOI 135 هم نام دارد، ۱٫۳ میلیارد ساله است و نسبتاً داغ می‌باشد (تقریباً ۶۵۳۰ درجه سلسیوس). دکتر جونز و همکارانش برآورد کردند که دمای این سیارۀ فراخورشیدی تقریباً ۱۸۰۰ درجه سلسیوس، است. آنها گفتند: «با توجه به میزان بصری ظاهری ستاره میزبان، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های شناخته‌شده است که میزبان یک مشتری داغ می‌باشد و نمونۀ خوبی از منظومه‌های آینده‌ای است که در طول مأموریت اصلی دو سالۀ تس کشف خواهد شد. این منظومه همچنین هدفی عالی برای توصیف جوّیِ فضا و سطح سیاره است.» جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.