بیگ بنگ: ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی عبوری(TESS) توانست سومین سیاره فراخورشیدی کوچک را کشف کند، اندازۀ این سیاره کشف شده که HD 21749b نام دارد چیزی در حدود 2.8 برابر سیاره زمین می باشد به همین دلیل در بخش زیر مجموعه سیاره نپتون قرار می گیرد.

image e HD bبه گزارش بیگ بنگ، بعید به نظر می رسد این سیاره فرم سنگی و صخره‌ایی مانند و قابل سکونت باشد، این سیاره احتمالا از نوعی گاز ساخته شده است که از جو نپتون یا اورانوس بسیار متراکم‌تر می باشد. به گفته دکتر دراگومیر فوق دکترای کیهان‌شناسی و محقق فضایی از دانشگاه MIT این سیاره به مانند نپتون یا اورانوس که عمدتا از گازهای هیدروژن و گازهای پف‌دار هستند نخواهد بود. همچنین این سیاره احتمالا یک چگالی آب فشرده یا یک اتسمفر بسیار غلیظ و پرچگال دارد.

ستاره مادری که HD 21749 نام دارد از نوع K میباشد. این ستاره جرمی حدود 80 درصد خورشید دارد و در فاصله 53 سال نوری از زمین در صورت فلکی تاربست واقع شده است. حرکت این سیاره به دور ستارۀ خود تقریبا 36 روز طول می کشد، مقایسه کنید با دو سیاره کوچک قبلی کشف شده توسط این ماهواره که یکی 6 روز و دیگری در عرض 11 ساعت به دور ستارۀ مادری خود می چرخند. موقعیت این سه سیاره را در زیر مشاهده نمایید:

دمای سطح این سیاره چیزی در حدود 300 فارنهایت یا 149 درجه سانتی‌گراد می باشد که با توجه به نزدیکی به ستاره‌اش که تقریبا به اندازه خورشید روشن است، این سیارۀ جدید بسیار خنک می باشد. دکتر دراگومیر گفت:« این خنک‌ترین سیاره‌ای است که ما می شناسیم آن هم در نزدیکی یک ستاره به این روشنی. ما دربارۀ جو سیاره‌های داغ اطلاعات بسیاری داریم، اما درباره سیاره‎های کوچک و خنک به سختی می توانیم اطلاعات بدست آوریم؛ چرا که به سختی می توان سیاره کوچکی را پیدا کرد که دورتر از ستاره‌اش در حال چرخش باشد و همین دور بودن از ستاره باعث خنک‌تر بودن ِ آن می شود.»

وی افزود: «به هر حال ما بسیار خوش شانس بودیم که توانستیم یک نمونه از این نوع سیاره‌ها را پیدا کنیم تا دربارۀ آن بتوانیم بیشتر مطالعه کنیم.» نکتۀ هیجان‌انگیز این است که این سیاره میتواند دومین کاندید از نظر اندازه برای زمین باشد. اگر این نشانه‌ها تایید شود این کوچکترین سیاره‌ای می باشد که تا به امروز توسط این ماهواره کشف شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal Letters منتشر شده است.

ترجمه: امیر آزاد/ سایت علمی بیگ بنگ