بیگ بنگ: آیا کهکشان راه شیری سنگین تر از کهکشان آندرومدا است؟ خیر، دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون آمریکا با محاسبه دقیق جرم این دو کهکشان، مشخص کردند آندرومدای همسایه دو برابر سنگین‌تر از کهکشان راه شیری است.

دانشمندان با یک محاسبه جدید دریافتند که جرم کهکشان راه شیری (تصویری هنری سمت چپ) نیمی از کهکشان آندرومدا میباشد (تصویر سمت راست).
دانشمندان با یک محاسبه جدید دریافتند که جرم کهکشان راه شیری (تصویری هنری سمت چپ) نیمی از کهکشان آندرومدا میباشد (تصویر سمت راست).

بر اساس نتایج حاصله و برخلاف تصورات پیشین، کهکشان های آندرومدا و راه شیری دارای جرم مشابه نیستند در حالی که پیش‌تر تصور می‌شد این دو جرم کیهانی به دلیل اندازه و ساختار مشابه، دارای وزنی مشابه هستند و به نوعی دوقلوهای کیهانی هستند. شبيه‌سازي‌هاي جديد با استفاده از ابر کامپیوتر نشان مي‌دهند كل جرم كهكشان راه شيري درحدود نيمي از جرم كهكشان آندرومدا، همسايه كهكشاني راه‌شيري در فاصله 2.6 ميليون سال نوري است.

 ستاره شناسان براساس مطالعه‌اي جديد دريافتند بخش اعظم وزن این کهکشان‌ها در شکل ماده تاریک نامرئی بوده و آندرومدا دو برابر راه شیری حاوی این ماده است و راه شيري از نظر جرم بسيار كوچكتر از اندرومدا است.اخترشناسان با تركيب محاسبات اخير از حركات نسبي ميان اين دو كهكشان با گروهي بزرگ از ديگر كهكشان‌هاي نزديك و شبيه سازي‌هاي کامپیوتری توانسته‌اند سبك‌تر بودن راه شيري را كشف كنند.

دانشمندان سرعت، موقعیت و حرکت این کهکشان‌های ماهواره‌ای را برای استنتاج ساختار و جرم کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا اندازه‌گیری کردند. محققان امیدوارند در تحقیقات جدید ماده تاریک را در کهکشان راه شیری و با هدف درک بهتر تعامل این ماده ناشناخته و گرانش کهکشانی، مدل بندی کنند.

مطالعه بیشتر در: dailymail , sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.