بیگ بنگ: اولین مرحله اصلی از فرآیند طولانی تراز ۱۸ بخش آینه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب به پایان رسید. در این مرحله تصویر ثبت شده از تک ستاره‌ای که این تلسکوپ رصد کرده به شکل یک شش ضلعی چیده شده است.

Webb alignment image array annotated

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، به گفته محققان ناسا در نهایت این ۱۸ عکس مجزا از ستاره، تبدیل به یک عکس واحد می‌شوند اما در حال حاضر این ستاره که در یک الگوی شش ضلعی ۱۸ بار تکرار شده است و ظاهری شبیه به یک دانه برف خیره‌کننده دارد.

مقامات ناسا در یک پست وبلاگی روز جمعه ۱۸ فوریه نوشتند: تصویر به دست آمده نشان می‌دهد که تیم “وب” ۱۸ بخش آینه اصلی این تلسکوپ را جا به جا کرده است و ۱۸ تصویر غیر متمرکز از یک ستاره واحد را به شکل یک شش ضلعی از پیش برنامه‌ریزی شده در آورده است. هر یک از بخش‌های آینه اصلی یک تصویر از ستاره ثبت کرده‌اند.

webb img array noLabels sm

“متیو لالو” دانشمند سیستم‌ها و مدیر بخش تلسکوپ‌ها در موسسه علمی تلسکوپ‌ فضایی که وب را مدیریت می‌کند در این بیانیه گفت: تصاویر ستاره‌ها به شکل الگویی خاص در می‌آیند به گونه‌ای که مکان‌ آنها به طور نسبی با محل قرارگیری آینه‌ها یکی باشد.

در مرحله بعدی این تلسکوپ فرآیندی را آغاز می‌کند که مهندسان آن را “تزار قطعه” می‌نامند. در این مرحله هرگونه خطا در محل قرار گیری ۱۸ بخش آینه تصحیح می‌شود و نحوۀ قرارگیری آینه ثانویه به روز رسانی می‌شود. هنگامی که تراز قطعات با موفقیت به پایان برسد مرحله سوم آغاز می‌شود. این مرحله “image stacking” نام دارد که در آن ۱۸ تصویر ثبت شده روی هم قرار می‌گیرند تا یک تصویر واحد و واضح ایجاد شود.

alignment mosaic annotated compressed x

ناسا تصویر ستاره “HD ۸۴۴۰۶”  را که برای تزار کردن آینه‌ها ثبت شده بود در روز ۲۲ بهمن منتشر کرد. این ستاره خورشید مانند در صورت فلکی دُب اکبر و در فاصله‌ی تقریبی ۲۴۱ سال نوری از زمین قرار دارد. آنچه که شبیه به یک تصویر ساده از نور تار یک ستاره به نظر می‌رسد اکنون اساس و بنیانی برای تراز تلسکوپ توسط محققان است تا وب بتواند در تابستان سال جاری مناظر بی‌نظیری از کیهان را به نمایش بگذارد.

در طول فرآیند تصویربرداری که از روز دوم فوریه آغاز شد، “وب”  ۱۵۶ جهت مختلف در اطراف منطقه‌ای که پیش‌بینی می‌شد ستاره در آن قرار داشته باشد را رصد کرد و ۱۵۶۰ تصویر با استفاده از دوربین فروسرخ خود ثبت کرد که ۵۴ گیگابایت داده خام ایجاد می‌کردند. این فرآیند به طور کلی نزدیک به ۲۵ ساعت به طول انجامید اما این تلسکوپ توانست ستاره مورد نظر را طی شش ساعت اول توسط همه‌ی اجزاء آینه خود مورد هدف قرار دهد.

webb reflected light

تراز کردن آینه‌ها هدف اصلی “وب” است و انتظار می‌رود در تابستان سال جاری به پایان برسد. این ماموریت در روز ۲۵ دسامبر(چهارم دی) آغاز شد. این رصدخانه گردان فروسرخ به کاوش تشعشعات اجرام فضایی می‌پردازد و طول موج‌های ۰.۶ تا ۲۸.۵ میکرون را پوشش می‌دهد. لاگرانژ ۲ مکانی ایده‌آل برای یک تلسکوپ فروسرخ است. در نقطه لاگرانژ ۲، خورشید و زمین همیشه در یک طرف فضا قرار دارند و بنابراین “جیمز وب” می‌تواند تجهیزات نوری و ابزار خود را همیشه پشت به خورشید و در سایه نگه دارد. برای مشاهده اولین تصاویر اصلی از جهان باید دست‌کم چند ماه دیگر منتظر بمانیم.