بیگ بنگ: مریخ‌نورد “استقامت” در جدیدترین آزمایش خود توانست با موفقیت مقداری دی‌اکسید کربن را از جو مریخ بیرون بیاورد و آن را به اکسیژن تبدیل کند. این کاوشگر با ابزاری بنام MOXIE توانست پنج گرم اکسیژن تولید کند تا امکان تنفس برای فضانوردان حدود ۱۰ دقیقه فراهم شود.

methode times prod web bin eba ae eb b eeاکسیژن محموله‌ی سنگینی در ماموریت‌های فضایی است. اکسیژن فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و بعید است که فضانوردان بتوانند مقدار کافی از آن را به مریخ ببرند تا انسان بتواند در آنجا نفس بکشد، چه برسد به اینکه سوخت فضاپیماها را برای یک سفر طولانی به خانه تأمین کند. از آنجا که انتقال اکسیژن به مریخ عملی نیست، نسخه‌های آینده این فناوری برای تولید اکسیژن در مریخ، می‌توانند کارآیی داشته باشند. در ویدئوی زیر با جزئیات بیشتر دستگاه MOXIE  آشنا شوید:

این دستگاه خلوصِ اکسیژن را تجزیه و تحلیل می‌کند و در حدود 99.6 درصد اکسیژن را رها می‌کند. سپس هم اکسیژن قابل تنفس و هم مونوکسیدکربن را به درون جو سیاره آزاد می‌کند. با این حال، دستگاه‌های مقیاس‌پذیر آینده اکسیژن تولید شده در مخازن را برای بهره‌برداریِ نهایی انسان و موشک‌ها ذخیره می‌کنند.

ماکسی از الکتریستیه و یک فرآیند شیمیایی برای تجزیه مولکول‌های دی‌اکسید کربن و تولید اکسیژن استفاده می‌کند. پس از نخستین آزمایش موفق، دانشمندان هم‌اکنون تلاش می‌کنند تا با افزایش کارآیی حداکثری موکسی، ۱۰ گرم اکسیژن در ساعت تولید کنند.

واحد پژوهشی معروف انستیتو تکنولوژی دانشگاه ماساچوست (ام‌آی‌تی) موکسی را با استفاده از آلیاژهای به شدت مقاوم در برابر گرما ساخته است تا این دستگاه توانایی ادامه کار در دمای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد را داشته باشد؛ حرارتی که برای انجام عملیات تبدیل دی‌اکسید کربن به اکسیژن ایجاد می‌شود. موکسی با یک قشر نازک طلا، عایق و روکش شده است.