بیگ بنگ: چین در یک ماموریت بزرگ توانست، سطح‌نشین و مریخ‌نورد خود را با موفقیت در سیاره‌ی سرخ فرود بیاورد. چین پس از آمریکا، دومین کشوری است که توانسته چنین کاری انجام دهد. این کاوشگرها سه ماه پیش به مدار مریخ رسیدند و روز شنبه 25 اردیبهشت سطح مریخ را لمس کردند.

Zhurong Chinese Mars Landerپس از ورود به جو مریخ، تیان‌ون-۱ “هفت دقیقه وحشت” که سطح‌نورد ناسا تجربه کرده بود را گذراند. یک سپر حرارتی از این فضاپیما هنگام ورود به جو محافظت کرد و سپس چترهای آن باز شد و مریخ‌نورد در پهنه بزرگی در نیمکره شمالی مریخ به نام «اوتوپیا پلانیتیا» فرود آمد. این نقطه قبلا محل فرود مریخ نشین وایکینگ ۲ سازمان فضایی آمریکا در سال ۱۹۷۶ بود.

مریخ‌نورد چینی که ۲۵۰۰ کیلومتر با مریخ‌نورد استقامت فاصله دارد، نیرویش را از نور خوشید تامین می‌کند و حدود ۹۰ روز مریخی را صرف بررسی مشروح اطرافش خواهد کرد. این کاوشگر سطوح اطرافش را بررسی خواهد کرد تا درک بهتری از توزیع یخ در سیارۀ سرخ بدست آورد که مستعمره‌های انسانی در آینده می‌توانند از آن برای حفظ بقای خود استفاده کنند. هر روز مریخی ۴۰ دقیقه طولانی‌تر از روز زمینی است. این کاوشگر شش ابزار علمی متفاوت دارد شامل «دوربین چندطیفی»، «دوربین سطحی»، «رادار اکتشافی زیرسطحی مریخ‌نورد»، «آشکارساز ترکیب سطحی مریخ»، «آشکارساز میدان مغناطیسی مریخ» و «پایشگر هواشناسی مریخ».

سطح‌نشین نیز مجهز به سامانهٔ راداری خواهد بود که می‌تواند توده‌های عمقی آب در مریخ را شناسایی کند. همچنین به چین کمک خواهد کرد تا برای مأموریت خود با هدف بازگرداندن نمونه‌ای از مریخ به زمین در دههٔ ۲۰۳۰ میلادی آماده شود. این نخستین مأموریت مستقل و کاملا بومی چین پس از تلاش چند سال پیش با روسیه برای رسیدن به مریخ است. چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ فضایی، میلیاردها دلار در ماموریت به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: space.com , nature.com