بیگ بنگ: دانشمندان ناسا سیگنالهایی از آب روی مریخ را اندازه گیری کرده اند که به 4.3 میلیون سال پیش باز می گردد؛ آنقدر آب که می توانسته تمامی سطح مریخ را با لایه ای 137 متری بپوشاند.

دانشمندان ناسا با بررسی های خود اعلام کردند مریخ در گذشته از یک اقیانوس اولیه برخوردار بوده است.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان معتقدند به احتمال زیاد این آب باستانی مریخ در اقیانوسی بزرگتر از اقیانوس منجمد شمالی زمین انباشته شده بود و تقریباً نیمی از نیمکره شمالی مریخ را در بر داشته است. به این معنا که عمیق ترین نقاط این اقیانوس تا 1.6 کیلومتر عمق داشته و جهت تأمین نیازهای محیط حیاتی، ایده آل بوده است. محقق ارشد جرونیمو ویلانُوا (Geronimo Villanueva) از مرکز پرواز فضایی گادارد ناسا گفت: « مطالعه ما تخمین قابل اطمینانی از میزان آب باستانی روی مریخ را بر اساس مقدار آب گمشده در فضا انجام داده است، با چنین کاری می توان درک بهتری از تاریخ آب بر مریخ داشت.»

حتی بیابانهای مسطح ماسه ای مریخ نشانه های حرکت مارپیچی جریان آب بر سطح سیاره را دارند. جهت حصول این نتایج، تیم تحقیقی، قویترین تلسکوپ فروسرخ جهان در شیلی ‪‎VLT‬، نیز رصدخانه کک و مرکز تلسکوپ فروسرخ ناسا ‪‎IRTF‬ در هاوایی را بخدمت گرفتند تا علائم شیمیایی دو شکل مختلف آب در اتمسفر مریخ – آب معمولی ‪‎H2O‬ و آب سنگین ‪HDO‬ – را محاسبه نماید. به عکس آب معمولی، آب سنگین در جو مریخ به دام افتاده است. آنها با محاسبه میزان آب از هر دو نوع در فصول و مناطق مختلف مریخ، نقشه جوی طی 6 سال – 3 سال مریخی – را تهیه نمودند.

ایان سمپل می نویسد: « شواهد قانع کننده از اقیانوس باستانی، تصویری گرم و مرطوب از مریخ جوان را با جریانهای طوفانی، دلتاهای مارپیچی رودخانه ها و دریاچه های دیرپا، چیزی در حدود 4.5 میلیارد سال پس از تشکیل سیاره ارائه می کنند.» مقدار آب سنگین یافت شده در مریخ بیانگر حجم عظیم H2O مفقوده در قطبهای شمال و جنوب مریخ بوده که حجمی در حدود 6.5 برابر مناطق قطبی فعلی سیاره – یا حداقل 20 میلیون کیلومتر مکعب – است. با چنین پتانسیل عظیم حیاتی، هم اکنون سؤال آن است که زمان تقریبی امکان بازسازی حیات بر مریخ چه وقت خواهد بود! نتایج این تحقیقات در sciencemag منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی/ سایت علمی بیگ بنگ