بیگ بنگ: تیمی از اخترشناسان با مطالعه پنج بخش کیهان، که شامل بررسی بیش از ۲۰۰ هزار کهکشان بود، تخمین ِ دقیقی از سرعت کاهش نور در کیهان ارائه کردند که نشان می دهد، جهان هستی به آرامی در حال مرگ است.

در این مطالعه، بررسی کهکشان ها در طول موج های مختلف صورت گرفت.
در این مطالعه، بررسی کهکشان ها در طول موج های مختلف صورت گرفت.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از BBC، این منجمان، نور ۲۰۰ هزار کهکشان در ۲۱ طول موج مختلف را تحلیل کردند و دریافتند که میزان انرژی تولیدی در کیهان، ظرف دو میلیارد سال قبل تقریبا نصف شده است. این تخمین با محاسبات قبلی همخوانی دارد و موید این مساله است که نورها در سراسر این طیف به تدریج در حال خاموشی است. این کاهش نور در کیهان عمدتا به دلیل کاهش سرعت تشکیل ستارگان تازه است. نتیجه گیری «مجمع کهکشان و جرم» (GAMA) در نشست عمومی اتحادیه بین المللی اخترشناسی در هونولولو در ایالت هاوائی آمریکا اعلام شد.

پروفسور سایمون درایور از مرکز بین المللی نجوم رادیویی در غرب استرالیا که محقق اصلی در گاما بوده است گفت:‌ ما از همه تلسکوپ های فضایی و زمینی که امکان دسترسی به آنها را داشتیم استفاده کردیم تا میزان انرژی تولید شده در وسیع ترین طیف ممکن از طول موج ها در بیش از ۲۰۰ هزار کهکشان را اندازه گیری کنیم. او و تیمش اکنون درحال گشودن درهای این مجموعه بزرگ داده ها به روی سایر اخترشناسان هستند تا آنها هم در این زمینه تحقیق کنند.

دکتر استفان ویلکینز از دانشگاه ساسکس بریتانیا که از دیگر اعضای تیم گاما است به بی بی سی گفت: قوت کار گاما در این است که طول موج های بسیار زیادی را ترکیب می کند، درحالی که پژوهش های قبلی فقط بر چند طول موج متمرکز بود. از آنجا که این تیم از مجموعه ای از قدرتمندترین تلسکوپ های جهان – زمینی و فضایی – استفاده کرد تحلیل آنها از طول موج فرابنفش تا فروسرخ را در بر می گیرد. این بدان معنی است که آنها می توانند نور ستارگان پیر و جوان و همچنین نوری که توسط غبار کیهانی جذب و دوباره ساطع شده است را ببینند. به این ترتیب ارزیابی تازه از افت نور کیهانی شامل اطلاعاتی از مجموعه عظیمی از کهکشان ها از جمله کهکشان های پنهان در پشت غبار کیهانی می شود.

نفوذ با طول موج های مختلف در پنج بخش کیهان نشان داد،ميزان توليد انرژي جهان هستي نسبت به دو ميليارد سال پيش به نيم رسيده است.
نفوذ با طول موج های مختلف در پنج بخش کیهان نشان داد،ميزان توليد انرژي جهان هستي نسبت به دو ميليارد سال پيش به نيم رسيده است.

چرت ابدی کیهان

دکتر ویلکینز گفت:‌ ما می دانیم که تشکیل ستارگان چند میلیارد سال قبل به اوج خود رسید و از آن زمان به تدریج درحال افت بوده است. این فقط یک راه تازه برای اندازه گیری آن افت است. به خصوص وقتی اعضای تیم میزان تولید انرژی کهکشان ها در سه مرحله از عمر را سنجیدند، شاهد کاهش تدریجی نور بودند. در مجموع، میزان آن از دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون سال قبل تا ۷۵۰ میلیون سال قبل ظاهرا حدود ۴۰ درصد افت کرد.

دکتر ویلکینز توضیح داد:‌ سرعت تشکیل ستارگان به اندازه ای در حال کم شدن است که ما اکنون به تدریج شاهد افت کل انرژی تولیدی همه ستارگان هستیم. به گفته او علت این است که ستارگان موجود به طور متوسط پیرتر، کوچکتر و کم انرژی تر می شوند. پروفسور درایور، یافته های تیمش را با تمثیلی غم انگیز جمع بندی کرد:‌ کیهان از اینجا به بعد همچنان تحلیل خواهد رفت و وارد دوره بی پایان کهنسالی خواهد شد. کیهان در واقع روی مبل نشسته، پتویی روی خود کشیده و به زودی در چرتی ابدی فرو خواهد رفت.

برای این مطالعه از جمله از تلسکوپ ویستا در شیلی استفاده شد
برای این مطالعه از جمله از تلسکوپ ویستا در شیلی استفاده شد

تیم محققان گفت که هنوز راه بی نهایت درازی تا پایان کار کیهان باقی مانده و هنوز نمی توان بر آن رقمی گذاشت. دکتر ویلکینز گفت:‌ سرعت و فراوانی تشکیل ستارگان احتمالا بیشتر و بیشتر دچار افت خواهد شد؛ بنابراین کیهان براساس توقعات ما، کم نورتر و کم نورتر و کم نورتر خواهد شد اما سوالات فوق العاده زیادی باقی است چون ما هنوز بخش خیلی زیادی از کارکرد کیهانی را درک نمی کنیم. در انجام اين پروژه تلسكوپ‌هايي از قبيل VISTA و VLT و همچنين تلسكوپ WISE ناسا و تلسكوپ هرشل اروپا مشاركت داشتند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ICRAR منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.