مقامات ناسا: حیات بیگانه محتمل‌تر از تصورات ماست!

بیگ بنگ: «توماس زورباخن»، یکی از مقامات بلندپایه عملیات علمی ناسا گفته است که به احتمال زیاد، حیات در جاهایی به غیر از زمین هم وجود دارد. آقای زورباخن در مصاحبه‌ای با دانشگاه بوستون بیان کرد: «آیا در ورای زمین هم حیات وجود دارد؟ فکر میکنم جوابش مثبت باشد.»

shutterstock webبه گزارش بیگ بنگ، زورباخن می گوید: ما فقط از این قضیه خبر نداریم. وقتی با دید شکاکانه به این مسئله فکر کردیم که آیا آب در سیاره‌هایی به غیر از زمین هم می تواند وجود داشته باشد یا خیر، طبیعت را دستکم گرفتیم. به نظر من، آب و حیات در سیاره‌های فرا زمینی وجود دارد. این منطق رایج است: فضا به طور غیرقابل وصفی پهناور است و باید در قسمت‌هایی از آن، شرایط مناسبی برای حیات وجود داشته باشد. اما نمی توان به سادگی از کنار این واقعیت گذشت که شرایطِ زمین مانند در فضا، حیات را تضمین نمی کند.

«نیک لِین» زیست شیمیدانِ دانشگاه کالج لندن،  مدعی شده که هیچ‌گونه توجیه آماری برای آن فرض در اختیار نداریم و فرضیه‌هایی نظیر آنچه توماس زورباخن مطرح کرده، صرفا استنباطی است که به سادگی نمی تواند تایید شود. اگر ما در وهله اول از این مسئله اطمینان حاصل نکنیم که زمین می تواند همچنان از حیات پشتیبانی کند یا خیر، فرقی نمی کند فرضیه زورباخن درست باشد یا نادرست.

زورباخن به سوالی درباره سکونتگاه‌های فرازمینی این چنین پاسخ داد: «اهمیتی ندارد که پاسخ این سوال چه باشد. باید زمین را به محل مناسبی برای زندگی تبدیل کرده و از نابودی زودهنگام آن جلوگیری کنیم. من گاهی اوقات شرایط و احتمالات سکونت در سیارات دیگر را بررسی می کنم، اما ما انسان‌ها باید در حال حاضر، مراقبت از زمین را در اولویتِ کارهایمان قرار دهیم. اگر ما راهی برای مقابله با آسیب‌های ناشی از تغییر آب و هوای جهان پیدا نکنیم، موجودات فرازمینی چیزی به جز بقایای ما انسان‌ها پیدا نخواهند کرد، البته اگر روزی مسیرشان به این سمت از جهان بیفتد.»

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. سعید ، محقق کیهان شناسی گفت:

من فکر میکنم خدایی که ما ازش نام میبریم، همون فرازمینی ها هستند که به نوعی نسل انسان رو در زمین پروروندن ، احتمالا به دلیل عدم درک بعد اونها و اختلاف فضا زمان ما از وجودشون مطلع نمیشیم

2. دوراندیش گفت:

در مورد وجود یا عدم وجود موجودات فرازمینی به نظر من هیچگاه با قطعیت نمیتوانیم نظر دهیم ولی اگر فقط زمین دارای حیات باشد مساله واقعا عجیب می شود