بیگ بنگ: به نظر می‌رسد موشک غول‌پیکر “استارشیپ” یک قدم دیگر به عزیمت به مدار زمین نزدیک شده است، چرا که شرکت “اسپیس ایکس” بالاخره اولین موتور این موشک را روشن و آزمایش کرد.

raptor vacuum resize mdبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، شرکت “اسپیس ایکس” اخیراً کاملاً در حال تحول و پیشرفت سریع است و هر هفته اخبار مهیج‌تری از آن بیرون می‌آید. دیروز “ایلان ماسک” بنیان گذار و رئیس این شرکت در توییتر خود اعلام کرد که اولین موتور موشک استارشیپ موسوم به “Raptor Vacuum” یا “RVac” را به شکل آزمایشی و کامل روشن کرده است.

این اتفاق در حالی رقم خورد که تنها سه هفته از انتقال این موتور به سایت آزمایش اسپیس ایکس در تگزاس می‌گذرد. این بدان معناست که پروازهای آزمایشی مداری استارشیپ ممکن است به زودی در دستور کار قرار بگیرند. هنگامی که فضاپیمای استارشیپ متعلق به اسپیس ایکس وارد مدار زمین شود، به لطف معجونی از موتورهای رپتور موفق به انجام این کار خواهد شد. این موشک به سه موتور “رپتور سطح دریا” و سه موتور “رپتور خلاء” مجهز خواهد بود.

موتورهای رپتور خلاء تقریباً از روی موتورهای سطح دریا ساخته شده‌اند. هر دو نوع این موتورها از ماشین آلات پیچیده توربو و محفظه‌های احتراق استفاده می کنند. با این حال تفاوت آنها در قسمت زیرین محفظه احتراق آنها است. دلیل افزودن موتورهای خلاء به این موشک این است که آنها در مقایسه با موتورهای رپتور معمولی پایه‌های بیشتری برای فشار و نیرو فراهم می کنند.

توییت “ایلان ماسک” در این باره واضح نیست، زیرا مشخص نیست منظور وی از آزمایش کامل در این مورد چیست و دقیقا این موتور چند دقیقه روشن مانده است. با توجه به اینکه روشن ماندن طولانی مدت این موتورها مانع اصلی در راه پرتاب استارشیپ به مدار زمین است، واقعاً جای تعجب خواهد داشت که این آزمایش کامل چندین دقیقه طول کشیده باشد.

اتفاقی که به احتمال زیاد رخ داده این است که اسپیس ایکس در این آزمایش موفق شده است موتور رپتور خلاء را با موفقیت روشن کند، احتراق را در آن شکل دهد و آن را خاموش کند که البته اگر چنین باشد، این خود یک نقطه عطف بزرگ برای استارشیپ محسوب می‌شود.

همانطور که قبلاً اشاره شد، اسپیس ایکس اخیراً به سرعت در حال پیشرفت و به رسیدن به اهداف خود است. بعنوان مثال، اوایل ماه جاری میلادی مونتاژ موشک “Super Heavy Booster” را شروع کرد و برای نخستین‌بار ساخت یک نمونه اولیه از 150 متری از استارشیپ با کلاهک و باله را با موفقیت به پایان رساند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.