ميدان دید فرا ژرف هابل

1
1041

بیگ بنگ: نخستین کهکشهان‌ها چه شکلی بودند؟ برای کمک به این پرسش تلسکوپ فضایی هابل اين تصویر میدان دید بسیار عميق (XDF) را ثبت کرده است، عميق ترين ، دورترین و قدیمی‌ترین تصویر از کیهان كه در نور مرئی گرفته شده است.

xdf_hubble_960

اين تصوير، فرا ژرف هابل نمونه‌ ای از قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی است که بشر تاکنون دیده است؛ کهکشانهایی که کمی پس از دوران تاریک یعنی 13.2 میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند، زمانی که کیهان تنها 450 میلیون سال از عمرش گذشته بود. با استفاده از این تصویر می‌توان کهکشان‌ها را در زمان پیدایش مشاهده کرد و به سوالات بی پاسخ از چگونگی پیدایش کهکشان‌ها پاسخ داد.

این تصویر را دوربین پیشرفته‌ی نقشه‌برداری (ACS) و ناحیه‌ی مادون قرمز دوربین میدان دید باز شماره‌ی 3 تلسکوپ فضایی هابل ثبت کرده‌اند. که شامل نوردهي عميق در رنگ قرمز از دوربين جديد مادون قرمز هابل بوده و كهكشان‌هايي با يك ده ميلياردم درخشش قابل مشاهده براي چشم انسان را نشان مي‌دهد. با ترکیب اين تصاوير که تلاش 10 ساله‌ی این تلسکوپ بوده، تصویر میدان دید فرا ژرف هابل در برخی رنگ‌ها حساس‌تر شده است، این تصویر فرا عمیق (HDF) در سال 2004 و فروسرخ HUDF در سال 2009 تکمیل شد. ستاره‌شناسان در سراسر دنیا مشتاقانه حاصل بررسی تیم XDF را برای درک بهتر از چگونگی شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها در ابتدای کیهان دنبال مي كنند.

تصاویر تلسکوپ فضایی هابل از دهه 90 میلادی تا کنون، عمق دید ما از جهان را از 7 میلیارد سال نوری به 13 میلیارد سال نوری رسانده است و پیشرفت‌های مهمی در دانش کیهان‌شناسی ایجاد کرده است. در سال 2018 تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه آینه حدود 2.5 برابر آینه تلسکوپ فضایی هابل جانشین آن در فضا خواهد شد تا این ابزار جدید، افق دید ما نسبت به جهان را باز هم افزایش دهد.

منابع : hubblesite , apod , Hubble Ultra Deep Field