میدان­‌های مغناطیسی: کلیدی برای تشکیل ستارگان

بیگ بنگ: ستاره‌­شناسان میدان­های مغناطیسی جدیدی را در فضا کشف کردند که می­تواند نحوه تشکیل ستارگان را روشن­‌تر کند و اسرار پشت پرده یکی از مشهورترین تصاویر آسمانی را آشکار نماید.

به گزارش بیگ بنگ، برای اولین بار، میدان­‌های مغناطیسی بسیار ضعیفی در ستون­‌های آفرینش (ساختاری که به لطف عکس تلسکوپ فضایی هابل مشهور گشته است) کشف و به صورت نقشه در آمده است. این ساختار شامل غبارهای کیهانی و گازهای چگال سردی است که ستارگانی در نوک ستون­‌های آن در حال تشکیل شدن هستند. این تحقیق نوآورانه نشان داد که میدان­های مغناطیسی که در امتداد طول ستون­ها هستند، زاویه‌­ای متفاوت با نواحی اطراف ستون­‌ها دارند که این می­تواند آشکار کننده علت آرایش غیرمعمول این ساختار باشد.

این کشف جدید نشان می­دهد که ستون­ها به علت قدرت میدان مغناطیسی تکامل یافته‌­اند و به لطف میدان مغناطیسی تاکنون بجا مانده‌­اند که این امر نشان­ می دهد ستارگان می­توانند توسط فروپاشی توده­‌های گازی که توسط میدان مغناطیسی از سرعت آنها کاسته شده، چنین ساختاری ستون­ مانند را به وجود آوردند.

این کشف توسط تیمی جهانی از محققان که با نام BISTRO شناخته می­شود، صورت گرفته است. اندازه‌­گیری­‌ها توسط تلسکوپ جیمز کلارک ماکسول در هاوایی انجام شد. با استفاده از ابزاری بر روی این تلسکوپ که به عنوان قطب­ سنج شناخته می ­شود، محققان نشان دادند که نور انتشار یافته از ستون­‌ها قطبیده شده که نشان دهندۀ جهت میدان مغناطیسی می­باشد.

پروفسور درک وارد تامسون، رئیس دانشکده علوم فیزیکی و محاسباتی در UCLan اذعان داشت: «تکنولوژی بکار رفته برای مشاهده جزئیات میدان­‌های مغناطیسی واقعاً قابل توجه است، و این واقعیت که ما قادر به مشاهده میدان مغناطیسی فوق­‌العاده ضعیف با استفاده از این ابزار ِ حساس هستیم، به ما کمک خواهد کرد تا اسرار شکل­‌گیری ستارگان را حل نماییم.»

ترجمه: سوران زوراسنا/ سایت علمی بیگ بنگ

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.