بیگ بنگ: «دکتر ست شوستاک»، ستاره شناس ارشد موسسه ستی(SETI) در کالیفرنیا، اعلام کرده می‌توان حیات بیگانه را در فضا یافت اما سیاستمداران نمی‌خواهند این اتفاق بیافتد.

تصویری هنری از یک سیاره بیگانه، دانشمندان معتقدند حیات بیگانه در جایی دوردست از ما در جریان است.
تصویری هنری از یک سیاره بیگانه، دانشمندان معتقدند حیات بیگانه در جایی دوردست از ما در جریان است.

به گزارش ایسنا، بر اساس مقاله‌ منتشر‌ شده شوستاک، داده‌ها نشان می‌دهد کهکشان راه شیری 40 میلیارد سیاره با پتانسیل حیات دارد اما یافتن این اجرام کیهانی نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و گران‌قیمت است و متاسفانه بخش اعظم این سخت‌افزار شناختی در حوزه فضا وجود ندارد. به گفته این ستاره شناس، به یمن تلسکوپ فضایی کپلر ناسا دانشمندان می‌توانند ادعا کنند کیهان پر از جهان‌های معتدل است و طی دو دهه گذشته هزاران سیاره مدارگرد حول ستاره‌ها کشف شده‌اند. تحلیل دقیق‌تر داده‌های کپلر نشان می‌دهد از هر ستاره یک مورد می‌تواند از یک سیاره پشتیبانی کند؛ سیاره‌ای که شاید هم‌اندازه زمین بوده و دارای دماهای متوسط مشابه باشد. به عبارت دیگر، کهکشان راه شیری می‌تواند میزبان ده‌ها میلیارد سیاره زمین‌مانند باشد و پذیرفتن این ادعا که تمامی این جهان‌ها عقیم هستند، دشوار است.

شوستاک در مقاله‌اش می‌نویسد: تاکنون بسیاری از تحقیقات برای یافتن حیات غیرمستقیم بوده که از آن میان می‌توان به فرستادن کاوشگرهایی اشاره کرد که کارشان یافتن بهترین مکان‌ها برای حفاری‌کردن مریخ و شاید میکروب‌های فسیل‌شده در زیر سطح عمیق آن است. این‌ها تلاش‌هایی برای یافتن حیات نیستند بلکه پروژه‌هایی جهت یافتن مکان‌هایی‌اند که حیات می‌تواند در آنجا وجود داشته باشد. در این میان، بی‌شک مریخ شرط‌بندی مطلوبی برای حوزه زیست‌شناسی است اما تعدادی از کارشناسان ترجیح می‌دهند قمرهای زحل و مشتری را برای یافتن حیات کنکاش کنند.

ست شوستاک: ما می توانیم به حیات بیگانه دست یابیم، اما سیاستمداران نمی خواهند.
ست شوستاک: ما می توانیم به حیات بیگانه دست یابیم، اما سیاستمداران نمی خواهند.

بنا بر اعلام شوستاک، دست کم پنج مورد از این قمرها می‌توانند میزبان نوعی محیط‌های دارای آب مایع باشند، گرچه در مورد تیتان این محیط گاز طبیعی است. متاسفانه بخش عمده سخت‌افزار شناسایی لازم برای انجام ماموریت‌هایی با هدف یافتن حیات روی چنین قمرهایی در حوزه فضا موجود نیست و بنابراین پیشرفت در این زمینه به دلیل بودجه اختصاصی پایین کند بوده است.

وی افزود: بودجه پیشنهادی برای ناسا در سال 2015 حدود 2.5 میلیارد دلار است که به حوزه علوم سیاره‌ای، فیزیک نجومی و ادامه کار روی تلسکوپ جیمز وب اختصاص داده شده و این میزان کمتر از یک هزارم بودجه کل ایالات متحده است. ما به طور یقین نمی‌دانیم که در فضا حیات وجود دارد یا خیر اما شرایط جهان نشان می‌دهد چنین ایده‌ای توجیه‌پذیر است، با این حال، سرمایه‌گذاری‌های پایین و غیرمطمئن در جستجوی حیات بسیار پایین بوده است.

«ست شوستاک» ستاره شناس ارشد موسسه ستی در کالیفرنیا است و مقاله وی در مجله Conversation منتشر شد.

مطالعه بیشتر در: theconversation dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه