ناسا” فضاپیمای استارشیپ را برای فرود فضانوردان پروژه آرتمیس، بر سطح ماه انتخاب کرد. این سفینه قرار است در ایستگاه فضایی ماه پارک شود و‌ فضانوردان توسط آن به سطح ماه برسند.

for press releaseبه گزارش بیگ بنگ، لندر استارشیپ پس از فرود روی ماه، چنان بلند است که فضانوردان باید با استفاده از آسانسور روی سطح ماه بروند. ناسا برای نخستین‌بار در تاریخ به دنبال این است که کاوش‌های انسانی پایدار را در ماه به انجام برساند.

سازمان فضایی ناسا پیش از این سه شرکت «اسپیس ایکس» ، «بلو اوریجین» و «داینتیکس» را برای طراحی و ساخت سیستم‌های فرود انسان در برنامه آرتمیس، اعلام کرده بود که در نهایت “اسپیس ایکس” بعنوان همکار مهم ناسا پذیرفته شد. طبق اعلام ناسا: شرکت اسپیس ایکس برنده یک قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری برای ساخت راکت «استارشیپ» به عنوان یک سطح نشین قمری و حمل فضانوردان در مأموریت‌های «آرتمیس» به ماه شده است.

طبق برنامه قرار است، موشک قدرتمند سیستم پرتاب فضایی(SLS) چهار فضانورد را با فضاپیمای اوریون به ایستگاه فضایی در مدار ماه برساند. در آنجا، دو نفر از خدمه سوار فضاپیمای استارشیپ می‌شود و با آن روی سطح ماه فرود می‌آید. در ادامه پس از حدود یک هفته کاوش در سطح ماه، دو فضانورد دوباره با استارشیپ به مدار ماه می‌روند و به همراه دو فضانورد دیگر سوار بر فضاپیمای اوریون می‌شوند و به زمین باز می‌گردند.

SpaceX Big Falcon Ship docked to Lunar Orbital Platform Gateway by Mack Crawford brickmackسفر مجدد انسان به ماه برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده، اما به دلایل مختلف، احتمال تاخیر نیز وجود دارد. برنامه آرتمیس یک برنامه فضایی بین‌المللی با هدف فرستادن انسان‌ها از جمله نخستین زن به ماه است. مقصد نهایی این برنامه قطب جنوب ماه است. هدف نهایی این پروژه حضور دائم انسان‌ها روی ماه، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های خصوصی روی کره ماه و در نهایت سفر به مریخ است. ناسا رهبری این پروژه را به‌عهده دارد، اما انتظار می‌رود همکاری بین‌المللی در رسیدن به اهداف بلندمدت پروژه مؤثر باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.