بیگ بنگ: با اعطای قرارداد انجام اولین پروازها به ایستگاه ناسا در مدار ماه موسوم به “دروازه ماه” به شرکت فضایی خصوصی “اسپیس‌ایکس” به نظر می‌رسد ناسا می‌خواهد این شرکت آن را به ماه ببرد.

nasa contracts spacex first lunar outpost launches resize mdبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، بر اساس اعلامیه مطبوعاتی جدیدی که در وب‌سایت رسمی ناسا به اشتراک گذاشته شده است، ناسا به تازگی با شرکت “اسپیس‌ایکس” قرارداد بسته تا تجهیزات اولیه ناسا را برای راه‌اندازی “دروازه ماه” یا “دروازه قمری” ناسا پرتاب کند.

طبق اعلامیه مطبوعاتی ناسا، شرکت “اسپیس‌ایکس” عنصر نیروگاهی و پیشران ناسا(PPE) و پایگاه زیستگاه و تدارکات(HALO) را پرتاب می‌کند که هر دو برای احداث “دروازه ماه” در آینده بسیار مهم هستند. این دروازه قمری از ماموریت‌های فضانوردی برای ایجاد حضوری پایدار در ماه به عنوان بخشی از برنامه “آرتمیس” ناسا پشتیبانی خواهد کرد.

طبق اعلام ناسا، هم اکنون PPE و HALO بر روی زمین در حال مونتاژ هستند و قرار است این دو پروژه احتمالا در ماه مه 2024 با موشک “فالکون هوی” با هم پرتاب شوند. این پرتاب از مرکز پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا انجام می‌شود. ارزش این قرارداد در مجموع تقریباً 331.8 میلیون دلار است که هم شامل خدمات پرتاب و هم هزینه‌های متفرقه است.

عنصر نیروگاهی و پیشران ناسا(PPE) یک فضاپیمای محرکه الکتریکی با توان 60 کیلووات است که نیرو، کنترل وضعیت، ارتباطات پرسرعت و توانایی تغییر مکان دروازه قمری را متناسب با مدارهای مختلف قمری تأمین می‌کند. این فضاپیما به فضانوردان امکان می‌دهد تا بیش از مأموریت‌های پیشین ماه به سطح این قمر دسترسی داشته باشند.

پایگاه زیستگاه و تدارکات(HALO) نیز به عنوان محل زندگی تحت فشار برای فضانوردانی که به دروازه ماه می‌آیند و معمولاً در حال رفتن به سطح ماه هستند، عمل می‌کند. “HALO” علاوه بر عملکرد به عنوان یک مرکز اتصال برای این پایگاه قمری، فرماندهی و کنترل را نیز ارائه می‌دهد.

گفتنی است که HALO همچنین از تحقیقات علمی پشتیبانی می‌کند، ارتباطاتی را برای بازدید از سفینه‌های فضایی و گردش‌های انسانی در سطح ماه فراهم خواهد کرد، توزیع نیرو می‌کند و سیستم‌های پشتیبانی از زندگی را برای کپسول “اوریون”(Orion) که فضاپیمای آینده ناسا برای انتقال فضانوردان برنامه “آرتمیس” به دروازه ماه است، ارائه می‌دهد.

“دروازه ماه” با اندازه تقریبی یک ششم ایستگاه فضایی بین‌المللی به عنوان یک ایستگاه کیهانی برای فضانوردان در حال سفر ده‌ها هزار مایل دور از سطح ماه عمل خواهد کرد. این ایستگاه فضایی به عنوان مکانی برای ملاقات فضانوردان پروژه “آرتمیس” قبل از انتقال به مدار نزدیک ماه و سطح ماه عمل خواهد کرد.

ناسا و شرکای تجاری و بین المللی آن اکتشافات جدیدی را از طریق این ایستگاه فضایی جدید در فضای عمیق خواهند داشت. هم اکنون PPE در در وست مینستر کلرادو در دست ساخت است، در حالی که HALO در حال طراحی و ساخت در شرکت “نورثروپ گرومن” در ویرجینیا است. اعطای این قرارداد توسط ناسا به “اسپیس‌ایکس” نشان دهنده اعتماد بالای ناسا به یک شرکت خصوصی برای انجام مراحل اولیه بازگرداندن انسان به کره ماه و تعمیق همکاری‌ها میان سازمان‌های دولتی با شرکت‌های خصوصی است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: interestingengineering.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.