ناسا ماموریتی را به مقصد تریتون پیشنهاد کرد

0
1012

بیگ بنگ: از سال ۱۸۴۶ که «تریتون» بزرگترین قمر نپتون، کشف شد، ما اطلاعات بسیار زیادی دربارۀ آن بدست آورده‌ایم. برخی از دانشمندان بر این باورند که تریتون می تواند یک جهان ِ سرشار از آب مایع باشد؛ و حتی بتواند از حیات نیز پشتیبانی کند. حالا شرایطی فراهم آمده که احتمالا میتوان به بهترین شکل این قمر را زیر ذره بین بُرد.

nasa proposes mission to neptunes largest moon triton xبه گزارش بیگ بنگ، آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا بتازگی در کنفرانسی در تگزاس اعلام کرد که خواهان ارسال فضاپیمایی به نام «ترایدنت» به تریتون است؛ هدف از این ماموریت بررسی شرایط حیات و سکونت‌پذیری این قمر می باشد. به جای صَرف میلیاردها دلار پول، این فضاپیمای پیشنهادی بر آن است تا هزینه‌ها را پایین نگه دارد؛ یعنی تقریبا برابر با هزینه یک ماموریت کوچک به مقصد ماه.

«لوئیس پراکتر» در کنفرانس علوم سیاره‌ای و ماه گفت: «حالا زمان آن است که چنین ماموریتی را با هزینه کمی به مرحلۀ اجرا در بیاوریم. می خواهیم ببینیم آیا این قمر می تواند مکان قابل سکونتی باشد یا خیر؛ این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است.» آقای پراکتر مدیر موسسه علوم سیاره‌ای و ماه در هیوستون بوده و مدیریت ارشد این عملیات پیشنهادی را بر عهده دارد.

AttentionPassengersفضاپیمای ترایدنت با گذر از قمر تریتون، سَری هم به قمر آیو مشتری زده و در زحل توقف خواهد کرد. الان بیست سال از زمانی که فضاپیمای هویگنس- کاسینی ناسا منظومه زحل را ملاقات کرد، میگذرد. ما برای آخرین‌بار در سال ۱۹۸۹ بود که توانستیم نپتون را به خوبی مورد مشاهده و ارزیابی قرار دهیم. این ماموریت با فضاپیمای ویجر ۲ ناسا به حقیقت پیوست.

«کارل میشل» در مورد این ماموریت ِ پیشنهادی بیان کرد: «ما این ماموریت را با عملیاتی که ویجر در سال ۱۹۸۹ انجام داد، مقایسه می کنیم؛ فضاپیمای ویجر با فناوری دهه ۱۹۷۰ میلادی ساخته شده بود. گویی یک دوربین معمولی را به دستگاه فکس نصب کرده باشید.»